Osobną grupę stanowią komputery do diagnozy systemów LPG. Nowe układy LPG mają sterowanie elektroniczne a niestety nie ma jednego komputera do "gazu", każdy producent instalacji stosuje własny interfejs diagnostyczny i własne oprogramowanie. Na regulację nowoczesnej instalacji powinniśmy więc się zgłosić do serwisu obsługującego konkretny typ układu zasilania, konkretnego producenta.
Zasada działania układu klimatyzacji w samochodach o napędzie hybrydowym jest oczywiście taka sama jak we wszystkich autach. Znaczącą różnicę natomiast stanowi kompresor Denso ES27C. Zasilany napięciem 288V z przetwornicą umożliwiającą pracę sprężarki na zasilaniu z baterii pokładowych samochodu. Rozwiązanie to pozwala na działanie klimatyzacji przy wyłączonym silniku spalinowym. W kompresorze zastosowano ślimakowy zespół sprężania i separator oleju, który pozostawia większość oleju w sprężarce co zmniejsza jego ilość w układzie. Wpływa to znacząco na poprawę wydajności, gdyż olej potrzebny jest sprężarce a nie układowi.
Olej w kompresorach elektrycznych to ND-OIL 11 i nie ma on nic wspólnego z obecnymi olejami do klimatyzacji!!! Olej ND-OIL 11 posiada właściwości dielektryczne przez co pozwala na pracę uzwojenia silnika kompresora w otoczeniu czynnika chłodzącego. Firmy takie jak Toyota i Lexus ostrzegają przed stosowaniem innych olejów oraz na przestrzeganie odpowiedniej ilości oleju w układzie! W przypadku tych rozwiązań nadmierna ilość może uszkodzić układ. Według informacji producenta nawet 1% oleju innego niż ND-OIL11 podany do układu może prowadzić do uszkodzenia kompresora. Dlatego zalecają serwisowanie układów klimatyzacji w hybrydach osobnymi maszynami serwisowymi, aby nawet najmniejsza ilość innego oleju nie dostała się do układu. W przypadku zastosowania niewłaściwego oleju producenci wymagają wymiany parownika, skraplacza i kompresora. Najbezpieczniejszym postępowaniem przy tych układach jest stosowanie manometrów w trakcie serwisu okresowego. W przypadku nieszczelności czy naprawy układu należy zastosować osobny automat serwisowy.
Jest to o tyle ważna informacja, gdyż obecnie jak Państwo wiedzą, prawie każdy warsztat posiada urządzenie do napełniania klimatyzacji. Pytanie, czy każdy warsztat posiada wiedzę na temat nowych rozwiązań konstrukcyjnych?
Samo sprawdzenie poprawności działania układu klimatyzacji w hybrydowym układzie napędowym wymaga specjalnego modułu serwisowego. Układ sterowania sprężarką i klimatyzacją jest powiązany bezpośrednio ze sterownikiem EUC (Electronic Control Unit- elektroniczna jednostka sterująca) elektrycznego napędu hybrydowego HEV (hybryd electric vehicle) oraz sterownikiem ECU baterii pokładowych. Sam sterownik ECU kompresora pozwala na regulację prędkości obrotowej od 0 do 8600 obrotów na minutę - więc i sterowanie jego wydajnością, w zależności od ustawionych parametrów na panelu sterowania w kabinie. Diagnozie podlegają również czujniki nasłonecznienia, temperatury i wilgotności. Praca kompresora wpływa również na hybrydowy układ napędowy gdyż dodatkowo zwiększa obciążenie baterii pokładowych. W związku ze znaczną integracją układu klimatyzacji z HEV (elektryczny napęd hybrydowy) ilość komend i błędów generowanych przez układ klimatyzacji jest znacznie większa i różni się diametralnie od spotykanego w zwykłych autach. Dla większości warsztatów przedstawione tu informację to nadal nowinki techniczne choć auta hybrydowe są już na rynku ponad 10 lat.
Zważywszy na fakt, że producenci wprowadzają już nowsze układy klimatyzacji oparte na CO2, nieunikniony jest wzrost wymagań co do poziomu wiedzy i kompetencji serwisantów klimatyzacji.
Jeśli więc jesteście Państwo posiadaczami samochodu o napędzie hybrydowym, by oszczędzić sobie licznych rozterek, zapraszamy na bezpieczny serwis klimatyzacji do naszej stacji HQ SERVICE.
Strona 6 z 7