Dualogic to nazwa skrzyni biegów stosowanej w samochodach marki Fiat. Jest typową skrzynią zautomatyzowaną (zrobotyzowaną) zwaną też pół-automatyczną. Zasada działania jest bardzo podobna do działania skrzyni Selespeed  stosowanej z kolei w samochodach marki Alfa Romeo.


Skrzynia Dualogic
 


Dualogic konstrukcyjnie jest skrzynią manualną, ze sprzęgłem,  gdzie zmiana biegów odbywa się automatycznie za pomocą siłowników hydraulicznych.  Siłowniki kontrolowane są oczywiście przez sterownik.  W rezultacie pojazd nie ma pedału sprzęgła i mógłby nie mieć dźwigni zmiany biegów – (która pozostaje obecna jednak nie ma mechanicznego połączenia ze skrzynią biegów).  Może działać jako sekwencyjna w której kierowca sam wybiera bieg lub w trybie automatycznym, gdzie urządzenie sterujące całkowicie przejmuje zadania związane ze zmianą przełożeń. Jeśli system opiera się na ręcznym wyborze biegów, wszystkie położenia dźwigni znajdują się w jednej płaszczyźnie. Skrzynie na niższe biegi przełącza się ruchem dźwigni w dół, a na wyższe – przesuwając ją w górę. Nie trzeba też przy zmianach biegów używać pedału przyspieszenia, ponieważ jego funkcje realizowane są automatycznie przez elektroniczny sterownik. Najogólniej wygląda to tak, że przy zmianie biegu na wyższy, sterownik automatycznie dostosowuje też prędkość obrotową silnika do wartości przypisanej wybranemu przełożeniu przy danej prędkości jazdy.

Ten system bierze pod uwagę wszystkie parametry niezbędne do efektywnego zmiany biegów: dźwignia zmiany biegów, pedał gazu, hamulec, silnik i skrzynia biegów rpm, prędkość pojazdu, ABS, ESP, moment obrotowy silnika i temperatury.  Oznacza to, że w przypadku awarii musimy sprawdzić poprawność działania większości tych czujników. System opracowany został przez włoską firmą Magneti Marelli. 
W systemie konieczna jest wymiana oleju w układach hydraulicznych.

   
© 2005-2015 HQ Service