W autach z zawieszeniem pneumatycznym zamiast sprężyn i amortyzatorów montowane są specjalne kolumny. W ich wnętrzu znajdują się gumowe mieszki wypełnione sprężonym powietrzem, które znajduje się w obiegu zamkniętym między elementem pneumatycznym a akumulatorem ciśnienia. Kolumny pneumatyczne pełnią jednocześnie rolę elementów sprężystych i tłumiących drgania. Niekwestionowanym prekursorem w tej dziedzinie jest firma Citroen która już od 1953 roku w wielu modelach stosuje słynące z doskonałego komfortu jazdy zawieszenia hydropneumatyczne. Zmieniając ciśnienie w układzie, można regulować prześwit zawieszenia, jego twardość oraz siłę tłumienia. Za pomocą kontrolowanych elektronicznie jednostek sterujących da się uzyskać kompromis niemożliwy w przypadku klasycznych konstrukcji. Zawieszenie dopasowuje się do panujących warunków jazdy, w zależności od potrzeby gwarantując doskonały komfort lub sportowe właściwości jezdne. Niestety systemy pneumatyczne mają nadal wady. Są bardziej skomplikowane, a co za tym idzie, droższe od rozwiązań klasycznych.
 

EAS - Electronic Air Suspension

Zawieszenie pneumatyczne sterowane elektronicznie; stosowane m.in. w luksusowych modelach Land Rovera (Range Rover) i Audi (Q7) rozwiązanie, poprzez zmianę ciśnienia w układzie pneumatycznym, umożliwia zmianę prześwitu nadwozia podczas jazdy, ograniczając tym samym nieprzyjemne przechyły i bujanie odczuwalne podczas poruszania się po drogach gorszej jakości (także w lekkim terenie).

 

 

 

Airmatic DC - Airmatic Dual Control

Półaktywne zawieszenie pneumatyczne; stosowane między innymi w luksusowych modelach Mercedesa zawieszenie pneumatyczne łączy sportowy styl jazdy i komfort jednocześnie. Sprężyny powietrzne układu sterowane elektronicznie we współpracy z systemem ADS w zależności od sytuacji na drodze amortyzują bardziej twardo lub miękko. Idea działania systemu polega na dostosowywaniu się do aktualnych warunków na drodze i stylu jazdy kierowcy - podczas szybkiej jazdy na zakrętach AIRMATIC DC zmniejsza kąt przechyłów wzdłużnych i bocznych pojazdu, znacznie zwiększając przyjemność jazdy. Za pomocą przełącznika na konsoli środkowej kierowca może wybierać pożądany tryb ustawienia układu jezdnego: komfortowy, sportowo - komfortowy lub sportowy.
Zarówno system EAS jak i Airmatic jest bardzo awaryjny a koszty naprawy z uwagi na astronomiczne ceny podzespołów powodują, że wielu kierowców decyduje się na przeróbkę tych komfortowych systemów na zwykłe sprężynowe. Wszystkich pozostałych posiadaczy systemów pneumatycznych zapraszamy jednak na naprawę, oczywiście do HQ SERVICE. 

Polecany link: http://autokult.pl/2012/02/24/zawieszenie-pneumatyczne-jak-dziala-jakie-sa-jego-wady-i-zalety

 
ABC - ACTIVE BODY CONTROL

System ABC Mercedesa to przedstawiciel hydraulicznego aktywnego układu zawieszenia. Pracę całości nadzoruje sterownik połączony z kilkunastoma czujnikami  (ruchy pojazdu badają cztery czujniki poziomu, trzy akcelerometry pionowe, jeden wzdłużny, jeden poprzeczny, dodatkowo każdy z czterech siłowników hydraulicznych ma swój niezależny czujnik położenia).

Tak zaprojektowany system jest w stanie w ułamku sekundy wytworzyć kontr siły aby przeciwdziałać wszelkim przechyleniom, pochyleniom czy opadaniu zawieszenia auta.

System ABC odpowiada również za poziomowanie pojazdu i umożliwia zmianę wysokości prześwitu na żądanie kierowcy . Dwukomorowa pompa ABC zasila system w olej pod wysokim ciśnieniem ok. 200 bar do czterech niezależnych servo-zaworów, które pogrupowane zostały w dwa osobne bloki zaworowe, po jednym na każdą oś pojazdu. Każda z czterech stron otrzymała po jednym zaworze sterującym i jednym zamykającym. To właśnie owe bloki hydrauliczne odpowiadają za 90% problemów z układem zawieszenia.

HQ SERVICE od wielu lat zajmuje się profesjonalnie regeneracją bloków hydraulicznych ABC również do systemów pneumatycznych np. EAS (Range Rover). 
   
© 2005-2015 HQ Service