Mechatronik samochodowy jest odpowiednikiem europejskiego zawodu “Car Mechatronic” i niemieckiego “KFZ-Mechatroniker”. Nowoczesne samochody wymagają nowoczesnych mechaników i takim właśnie jest mechatronik. Wyposażony w odpowiednie narzędzia diagnostyczne oraz wiedzę z zakresu działania wszystkich systemów samochodowych stanowi elitę branży mechanicznej, kwintesencję zawodu mechanika.
Pojęcie mechatronika jest składową 4 podstawowych dziedzin:
- mechanika,
- elektronika,
- sterowanie,
- informatyka (komputery).
Za tym mechatronik powinien dorównywać wiedzą dobremu diagnoście i posiadać umiejętności mechanika, elektromechanika oraz elektronika. Nie mogą mu być obce układy sterujące i komputery oraz sieci informatyczne zainstalowane w nowoczesnych pojazdach. Prawdziwy super-mechanik. W przeciwieństwie do diagnosty czy elektronika potrafi samodzielnie zdiagnozować, odnaleźć i wymontować uszkodzony układ, tym samym naprawić pojazd. To tyle przynajmniej w teorii a tak naprawdę jak w każdym przypadku wszystko zależy od człowieka :)
Generalnie nie zależnie od tego, czy jest się mechanikiem czy mechatronikiem, lekarzem czy chirurgiem to bez ciągłego pogłębiania własnej wiedzy, bez śledzenia najnowszych publikacji naukowych, ciężko jest być dobrym fachowcem w swojej dziedzinie.