HQ SERVICE
ul. Gębarzewska 20
62-200 Gniezno

E-MAIL
auto@hq.gniezno.pl

Sekretariat/ księgowość 

tel. 61-4256255
tel. 530-280-317
 
Naprawa skrzyń automatycznych
tel. 530-189-131 - Damian Teodor
 
 

 

   
W autach z zawieszeniem pneumatycznym zamiast sprężyn i amortyzatorów montowane są specjalne kolumny. W ich wnętrzu znajdują się gumowe mieszki wypełnione sprężonym powietrzem, które znajduje się w obiegu zamkniętym między elementem pneumatycznym a akumulatorem ciśnienia. Kolumny pneumatyczne pełnią jednocześnie rolę elementów sprężystych i tłumiących drgania. Niekwestionowanym prekursorem w tej dziedzinie jest firma Citroen która już od 1953 roku w wielu modelach stosuje słynące z doskonałego komfortu jazdy zawieszenia hydropneumatyczne. Zmieniając ciśnienie w układzie, można regulować prześwit zawieszenia, jego twardość oraz siłę tłumienia. Za pomocą kontrolowanych elektronicznie jednostek sterujących da się uzyskać kompromis niemożliwy w przypadku klasycznych konstrukcji. Zawieszenie dopasowuje się do panujących warunków jazdy, w zależności od potrzeby gwarantując doskonały komfort lub sportowe właściwości jezdne. Niestety systemy pneumatyczne mają nadal wady. Są bardziej skomplikowane, a co za tym idzie, droższe od rozwiązań klasycznych.
 

EAS - Electronic Air Suspension

Zawieszenie pneumatyczne sterowane elektronicznie; stosowane m.in. w luksusowych modelach Land Rovera (Range Rover) i Audi (Q7) rozwiązanie, poprzez zmianę ciśnienia w układzie pneumatycznym, umożliwia zmianę prześwitu nadwozia podczas jazdy, ograniczając tym samym nieprzyjemne przechyły i bujanie odczuwalne podczas poruszania się po drogach gorszej jakości (także w lekkim terenie).

 

 

 

Airmatic DC - Airmatic Dual Control

Półaktywne zawieszenie pneumatyczne; stosowane między innymi w luksusowych modelach Mercedesa zawieszenie pneumatyczne łączy sportowy styl jazdy i komfort jednocześnie. Sprężyny powietrzne układu sterowane elektronicznie we współpracy z systemem ADS w zależności od sytuacji na drodze amortyzują bardziej twardo lub miękko. Idea działania systemu polega na dostosowywaniu się do aktualnych warunków na drodze i stylu jazdy kierowcy - podczas szybkiej jazdy na zakrętach AIRMATIC DC zmniejsza kąt przechyłów wzdłużnych i bocznych pojazdu, znacznie zwiększając przyjemność jazdy. Za pomocą przełącznika na konsoli środkowej kierowca może wybierać pożądany tryb ustawienia układu jezdnego: komfortowy, sportowo - komfortowy lub sportowy.
Zarówno system EAS jak i Airmatic jest bardzo awaryjny a koszty naprawy z uwagi na astronomiczne ceny podzespołów powodują, że wielu kierowców decyduje się na przeróbkę tych komfortowych systemów na zwykłe sprężynowe. Wszystkich pozostałych posiadaczy systemów pneumatycznych zapraszamy jednak na naprawę, oczywiście do HQ SERVICE. 

Polecany link: http://autokult.pl/2012/02/24/zawieszenie-pneumatyczne-jak-dziala-jakie-sa-jego-wady-i-zalety

 
ABC - ACTIVE BODY CONTROL

System ABC Mercedesa to przedstawiciel hydraulicznego aktywnego układu zawieszenia. Pracę całości nadzoruje sterownik połączony z kilkunastoma czujnikami  (ruchy pojazdu badają cztery czujniki poziomu, trzy akcelerometry pionowe, jeden wzdłużny, jeden poprzeczny, dodatkowo każdy z czterech siłowników hydraulicznych ma swój niezależny czujnik położenia).

Tak zaprojektowany system jest w stanie w ułamku sekundy wytworzyć kontr siły aby przeciwdziałać wszelkim przechyleniom, pochyleniom czy opadaniu zawieszenia auta.

System ABC odpowiada również za poziomowanie pojazdu i umożliwia zmianę wysokości prześwitu na żądanie kierowcy . Dwukomorowa pompa ABC zasila system w olej pod wysokim ciśnieniem ok. 200 bar do czterech niezależnych servo-zaworów, które pogrupowane zostały w dwa osobne bloki zaworowe, po jednym na każdą oś pojazdu. Każda z czterech stron otrzymała po jednym zaworze sterującym i jednym zamykającym. To właśnie owe bloki hydrauliczne odpowiadają za 90% problemów z układem zawieszenia.

HQ SERVICE od wielu lat zajmuje się profesjonalnie regeneracją bloków hydraulicznych ABC również do systemów pneumatycznych np. EAS (Range Rover). 
Silniki wysokoprężne przeżywają swój zasłużony renesans i nie trudno dziś zauważyć, że auta na olej napędowy z roku na rok stają się coraz szybsze, cichsze i oszczędniejsze. Potężne, współczesne turbodiesle, takie jak 4-litrowe V8 Mercedesa, napędzają prestiżowe limuzyny i sportowe auta. W takich samochodach zużycie paliwa schodzi na dalszy plan. Liczą sie przede wszystkim prestiż i osiągi. System Common Rail jest obecnie najbardziej rozpowszechnionym systemem wtrysku bezpośredniego w silnikach wysokoprężnych. Konkurencję ma on tylko w postaci systemu pompowtryskiwaczy, stosowanego przez Volkswagena (który już odchodzi od tego rozwiązania). W obu wariantach uzyskiwane jest wysokie ciśnienie wtrysku, które konieczne jest, by wtryskiwane paliwo można było silnie rozpylić w komorze spalania. Dzięki temu spala się ono w całości, a spaliny mają niższą zawartość trucizn. Dzięki zaawansowanym technologiom wtrysku paliwa kultura pracy niewiele ustępuje jednostkom benzynowym. Jednak układy te nie są wolne od wad. Precyzja wykonania wtrysku i praca na wysokich ciśnieniach związana jest bezpośrednio z jego podatnością na uszkodzenia. Pomimo takiego wzrostu popularności systemów diesla nadal bardzo mało warsztatów może się pochwalić umiejętnościami profesjonalnej obsługi układów Common Rail i pompowtryskiwaczy.
 W systemie Common Rail olej napędowy jest dostarczany przez wysokociśnieniową pompę paliwa do specjalnego zbiornika (w pierwszej generacji tego układu miał on formę rurki, stąd określenie "szyna", obecnie konstruuje się zbiorniki kuliste). Zbiornik ten jest wspólny dla wszystkich wtryskiwaczy. Dzięki temu możliwe jest przy jednakowo wysokim ciśnieniu (1600 barów) wtrysku dla wszystkich elektronicznie sterowanych wtryskiwaczy realizowanie precyzyjnego wtrysku. Oczywiście, zarówno pompa rozdzielaczowa, jak i pompowtryskiwacz także posiadły tę sztukę, ale nie potrafią doprowadzić silnika do tak wysokiej kultury pracy. Moduł zarządzający zasilaniem motoru może więc z elastycznością absolutną dopasowywać moment, długość i obfitość wtrysku, podobnie jak wprowadzać lub likwidować wtrysk pilotażowy. Dzięki czemu praca jednostki napędowej jest równa, cicha i miękka. Także wysokociśnieniowa pompa w systemie Common Rail pracuje wyraźnie ciszej i - nawet jeśli producenci innych systemów temu usiłują zaprzeczać - z pewnością jest trwalsza.
To właśnie z powyższych powodów postanowiliśmy wyspecjalizować się w tych systemach. Od wielu lat serwisujemy i naprawiamy silniki diesla, posiadamy również urządzenia do czyszczenia układów Common Rail. Od połowy roku 2011 zajęliśmy się także regeneracją i naprawą wtrysków CR.
 
Listy wyposażenia nowoczesnych samochodów aż roją się od nazw różnych systemów mających poprawiać bezpieczeństwo jazdy lub po prostu ją uprzyjemniać. Nawet sprzedawcy w salonach nie zawsze potrafią wyjaśnić, co oznaczają poszczególne skróty i w jaki sposób działają skrywające się pod nimi rozwiązania. Trzeba przyznać, że za rozwojem technologii trudno nadążyć, a co roku pojawia się coś nowego. Każdy nowoczesny serwis samochodowy musi się również rozwijać i stale kształcić własny personel. Pracownicy HQ SERVICE co roku biorą udział w serii szkoleń organizowanych przez producentów w celu poznania najnowszych systemów stosowanych w obecnie produkowanych samochodach. Poniżej przedstawiamy niektóre z nich:
 
ABS  Zapobieganie blokowaniu kół podczas hamowania: ABS (od ang. Anti-Lock Braking System) to układ zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania. Czujniki kontrolują obroty kół i w przypadku, gdy jedno z nich obraca się wolniej niż pozostałe, układ ABS zmniejsza siłę jego hamowania. Dzięki systemowi ABS podczas nagłego hamowania auto pozostaje sterowne, co pozwala omijać przeszkody.
 
BAS (BA, MBA) System wspomagania hamowania: BAS (skrót ang. Brake Assist System) wspomaga kierowcę podczas nagłego hamowania. Jednostka połączona jest z czujnikiem mierzącym szybkość wciskania pedału hamulca. W przypadku szybszej niż zwykle reakcji system zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym, dzięki czemu wcześniej uzyskiwana jest pełna siła hamowania. Niekiedy dodatkowo uruchamiane są światła awaryjne lub zaczynają pulsować światła stopu w celu ostrzeżenia kierowców. Układ coraz częściej jest standardowym dodatkiem do obowiązkowo montowanego systemu ABS.

 

BLIS (Side assist)  Ostrzeganie o pojeździe w „martwym polu”: BLIS (od ang. Blind Spot Information System) to zestaw kamer montowanych w lusterkach bocznych i połączonych z kontrolką ostrzegającą przed autami znajdującymi się w tzw. martwym polu. System jako pierwszy wprowadziło Volvo, dziś pojawia się także u innych producentów.
 
City Safety System automatycznego hamowania: City Safety zapobiega kolizji albo zmniejsza jej następstwa do prędkości 30 km/h. Jeśli radary w pojeździe odnotują szybkie zbliżanie się do samochodu jadącego z przodu, przy braku reakcji kierowcy auto samo uruchomi hamulce. System montowany w modelach Volvo i w Passacie jako dodatkowo płatna opcja. Rozwiązanie pomocne w ruchu miejskim, ale pełną ochronę zapewnia wyłącznie przy prędkości nieprzekraczającej 15 km/h.
 

Driver Alert System monitorujący zmęczenie kierowcy: Driver Alert (VW) oraz Attention Assist (Mercedes) to systemy monitorujące sposób utrzymywania kierunku jazdy i płynność ruchów kierownicy. Na podstawie zebranych danych wykrywają zachowania świadczące o senności kierowcy i ostrzegają go o tym sygnałem świetlnym oraz dźwiękowym. System godny polecenia przede wszystkim kierowcom często podróżującym w dalekich trasach.

EBD Rozdział siły hamowania: EBD (skrót ang. Electronic Brakeforce Distribution) to korektor rozdziału siły hamowania. System automatycznie optymalizuje siłę hamowania poszczególnych kół, tak aby auto utrzymywało obrany tor jazdy. Jest to system wspomagający ABS, coraz częściej montowany standardowo w nowych modelach aut. Układ pomaga utrzymać tor jazdy w trakcie hamowania na zakręcie.

 

ESP (VSC, DSC,VSA, PSM) Elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy: ESP (skrót ang. Electronic Stability Program) dba o niwelowanie poślizgów auta w czasie pokonywania łuków. W momencie kiedy czujniki wykryją takie zjawisko, elektroniczny system przyhamowuje jedno lub więcej kół w celu utrzymania toru jazdy. Dodatkowo ESP ingeruje też w sterowanie silnikiem, np. ujmuje w odpowiednim momencie gazu. Układy ESP przejęły funkcje wcześniej stosowanych systemów kontroli trakcji. Dodatkowo elektronika sterująca układem kontroli toru jazdy w niektórych modelach spełnia funkcję Hill Holdera – urządzenia zapobiegającego niekontrolowanemu staczaniu się auta ze stromych podjazdów. ESP znacznie zwiększa poziom bezpieczeństwa.

 

NV (Night Vision Assist, INV, NVA) System noktowizyjny: Systemy tego typu mają ułatwiać kierowcy obserwację drogi w nocy lub przy złej pogodzie. Elektronika „widzi” dalej, niż pozwala na to zasięg świateł samochodu. Stosowane są dwa podstawowe rozwiązania oparte na noktowizorach aktywnych lub pasywnych. Pierwsze z nich wykorzystują dodatkowe reflektory emitujące światło podczerwone, drugim wystarcza odpowiednio wzmocnione światło zastane. W obu przypadkach obraz rejestrowany jest przez kamery, a następnie wyświetlany na monitorach umieszczonych w desce rozdzielczej lub bezpośrednio na szybie samochodu. Systemy noktowizyjne pozwalają dostrzec na nieoświetlonej drodze przeszkody znajdujące się nawet 300 metrów przed autem, tym samym rzeczywiście poprawiają bezpieczeństwo, szczególnie podczas jazdy poza terenem zabudowanym.

 

TPMS System kontroli ciśnienia w oponach: Urządzenie monitoruje ciśnienie powietrza w oponach  i ostrzega kierowcę w przypadku, kiedy jest ono zbyt niskie. Zwykle wewnątrz opon montuje się bezprzewodowe czujniki ciśnienia, a ostrzeżenia wyświetlane są na desce rozdzielczej. System TPMS to obowiązkowe wyposażenie aut z ogumieniem typu runflat, w przypadku którego kierowca nie zauważyłby spadku ciśnienia w oponie. Monitorowanie ciśnienia powietrza w kołach pozwala uniknąć wielu niebezpiecznych sytuacji (np. utraty panowania nad autem) oraz  przedwczesnego zużycia opon.

 

TSR System rozpoznawania znaków drogowych: TSR (skrót ang. Traffic Sign Recognition) – pod tą zbiorczą nazwą występują systemy rozpoznające znaki drogowe i informujące o nich kierowcę np. w formie ostrzeżeń i komunikatów wyświetlanych na desce rozdzielczej. Niektóre działają wyłącznie w oparciu o informacje pozyskiwane z kamery zamontowanej z przodu auta, inne dodatkowo porównują to, co widać, z danymi zawartymi w oprogramowaniu nawigacji GPS. Układy TSR oferowane są w większości aut klasy wyższej, coraz częściej trafiają również do tańszych modeli, choć nadal wymagają dopłat liczonych w tysiącach złotych. Niezależne testy wykazują, że systemy tego typu muszą zostać jeszcze dopracowane. Bardzo  często wprowadzają kierowcę w błąd, np. informując, że na danym odcinku można się poruszać z prędkością wyższą, niż wynikałoby to z oznaczeń rzeczywiście znajdujących się przy drodze.

 

SRS Poduszka powietrzna: (ang. airbag) - samochodowy, element pasywnego systemu bezpieczeństwa. Ma na celu zamortyzowanie uderzenia o elementy pojazdu, ciała pasażerów i kierowcy w wypadku zderzenia.

Poduszka powietrzna ma trzy podstawowe elementy:
•  układ uaktywniający (czujnik piezoelektryczny i cyfrowy układ mikroprocesorowy),
•  generator gazu (napełnia poduszkę; zawiera zapalnik i stałe paliwo),
•  elastyczny pojemnik (właściwa poduszka wykonana jest z tkaniny nylonowo-bawełnianej lub poliamidowej impregnowanej kauczukiem neopreonowym).

Poduszka otwiera się kilka tysięcznych części sekundy po rozpoczęciu zderzenia. Uderzające w poduszkę ciało pasażera wypycha z niej gaz, który ucieka przez boczne otwory. Zapewnia to właściwą amortyzację oraz zapobiega ewentualnemu uduszeniu poszkodowanego, który stracił przytomność oraz przede wszystkim po to, by kierowca bądź pasażer nie uderzyli w twardą, napełnioną w pełni poduszkę, dlatego konieczne jest zapinanie pasów celem zwiększenia opóźnienia uderzenia głowy osób z kabiny w poduszki powietrzne.

 

EGR  System recyrkulacji spalin: EGR (ang. Exhaust Gas Recirculation) – jeden z kilku stosowanych systemów zmniejszenia zanieczyszczeń w spalinach stosowany w nowoczesnych pojazdach z silnikami spalinowymi tłokowymi. Zasada działania układu polega na wprowadzaniu do układu zasilania silnika pewnej ilości spalin. Zastosowanie takiego rozwiązania powoduje:

•    przyspieszenie odparowania paliwa (poprzez jego podgrzanie)
•    obniżenie temperatury spalania ubogiej w tlen mieszanki paliwowo-powietrznej
•    utlenienie pozostałych w spalinach niespalonych węglowodorów (HC)

Skutkiem działania układu jest obniżenie emisji tlenków azotu (NOx) – spowodowane obniżeniem temperatury spalania ubogiej w tlen mieszanki oraz obniżenie emisji HC poprzez ich utlenienie.
ACC Aktywny tempomat: ACC (skrót ang. Adaptive Cruise Control) jest tempomatem z systemem automatycznej regulacji prędkości w zależności od sytuacji na drodze, który utrzymuje bezpieczny odstęp od poprzedzających aut. Po ustawieniu prędkości pojazd automatycznie zwalnia w przypadku hamowania samochodów jadących przed nami i przyspiesza, jeśli droga jest wolna. Występuje także pod innymi nazwami, np. jako tzw. aktywny tempomat (BMW) albo Speedtronic lub Distronic Plus (Mercedes).
 
AFIL System ostrzegający przed zjechaniem z pasa drogi: System AFIL (Lane assist) ostrzega przed przekroczeniem wybranego pasa ruchu. Umieszczone w przedniej części auta kamery monitorują kierunek jazdy względem namalowanych na asfalcie linii oddzielających pasy ruchu. W przypadku najechania na nie bez sygnalizacji kierunkowskazem system ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym lub świetlnym (w Citroënach dodatkowo wibracją fotela kierowcy). Lane assist jest systemem mającym chronić kierowcę w przypadku zaśnięcia za kierownicą.
 
AFL  Światła adaptacyjne: Adaptive Forward Lighting (adaptacyjne światła przednie) tym różnią się od zwykłych reflektorów, że pozwalają na doświetlanie zakrętów. Funkcja ta może być realizowana na dwa różne sposoby. W samochodach z układem tzw. statycznego doświetlania zakrętów w zależności od położenia kierownicy, oprócz zwykłych reflektorów mogą się włączać również dodatkowe światła (zwykle spełniające także funkcję świateł przeciwmgielnych), skierowane w bok. W systemach doświetlania dynamicznego snop światła z reflektora głównego podąża za ruchami kierownicy. Układy doświetlania dynamicznego występują zwykle w pakiecie z zaawansowanymi reflektorami biksenonowymi.
 
 
ASR (ASC, TCS, TC) System zapobiegający poślizgowi kół podczas ruszania: ASR (skrót ang. Acceleration Slip Regulation) przeciwdziała poślizgowi kół, na które przekazywany jest napęd. Jeżeli sensory wykryją, że jedno koło zaczyna np. buksować, system blokuje koła. W przypadku uślizgu całej osi elektronika zmniejsza moc silnika poprzez ujęcie gazu. System działa w oparciu o ABS, ale ingeruje również w sterowanie silnikiem. W nowych modelach funkcje tego układu realizuje ESP. Rozwiązanie jest bardzo pomocne podczas zimy i w autach z mocnymi jednostkami napędowymi.
 
Park Assist system wspomagający parkowanie. Jadąc samochodem z maksymalną prędkością 30 km/h, po uruchomieniu systemu Park Assist, przestrzeń z boku pojazdu jest skanowana za pomocą specjalnych czujników. Jeśli długość „luki parkingowej” jest wystarczająca, system informuje o tym kierowcę, a po zaakceptowaniu przez niego miejsca, samochód sam oblicza i pokazuje na umieszczonym na desce rozdzielczej wyświetlaczu idealną drogę do przeprowadzenia manewru. Jedynym zadaniem kierowcy jest odpowiednie ustawienie samochodu w stosunku do drogi (pozycję startową parkowania wskazuje system), włączenie wstecznego biegu i kontrola prędkości. Park Assist cały manewr wykonuje sam (przejmuje kontrolę nad układem kierowniczym). Cała operacja trwa zaledwie 15 sekund.


HQ SERVICE poleca artykuły:
http://www.auto-swiat.pl/1-stary-airbag-zostawic-czy-wyrzucic-100
http://www.auto-swiat.pl/1-elektroniczne-systemy-w-aucie-czy-naprawde-ich-potrzebujemy/1

   
© 2005-2015 HQ Service