Filtr cząstek stałych to filtr montowany w układach wydechowych silników wysokoprężnych, oczyszczający gazy spalinowe z cząstek sadzy. Ich wprowadzenie pozwoliło wyeliminować emisję czarnego dymu, charakterystycznego dla starszych pojazdów z silnikami Diesla.
Niestety sam filtr jest dziś częstą przyczyną problemów związanych z silnikami diesla. Zatkany zmniejsza moc auta oraz podwyższa spalanie. W naszym serwisie nie zaoferujemy Państwu usunięcia filtra cząstek stałych, gdyż usługa taka jest niezgodna z obecnymi przepisami. Możemy natomiast zaoferować Państwu regenerację filtra cząstek stałych.

W naszym serwisie stosujemy 2 metody regeneracji w zależności od systemu i stopnia zatkania:

- metoda wymuszonego wypalenia filtra – jest to funkcja systemu wymuszana programowo. Auto przechodzi w system samooczyszczenia i na skutek podwyższonej temperatury wypala filtr cząstek stałych. Metoda ta stosowana jest w przypadkach gdy samochód przez specyfikę jazdy (krótkie odcinki, jazda miejska) nie może osiągnąć naturalnych warunków do przeprowadzenia procedury wypalenia filtra - koszt 100 zł brutto.
 
regeneracja zdemontowanego filtra – metoda stosowana przy wyjątkowo mocno zapchanych filtrach. Oparta na chemicznym czyszczeniu filtra przy użyciu komory czyszczącej poprzez rozpuszczenie substancji smolistych. Gwarancja 1 rok. Koszt:  500 zł brutto.
 
HQ SERVICE zajmuje się również serwisem układów FAP po przez uzupełnianie płyn Eolys i programowanie sterownika.

Cena 1 L – 200 zł

Rodzaje systemów filtra cząstek stałych :

 

DPF - Stosowany przez wielu producentów filtr cząstek stałych DPF do wypalenia sadzy nie potrzebuje dodatku obniżającego temperaturę jej spalania. Jego funkcję przejęła specjalna warstwa katalityczna pokrywająca ścianki wkładu filtrującego. Zaletą tego rozwiązania jest długa żywotność filtra wynikająca z mniejszej ilości osadzających się w nim popiołów. Oczywiście, w tym systemie też okresowo wypala się sadzę w filtrze.
•  FAP - Koncern PSA stosuje rozwiązanie, które umożliwia dopalanie sadzy w filtrze cząstek stałych dzięki zastosowaniu dodatku do paliwa obniżającego temperaturę ich spalania. Ten specjalny płyn dozowany jest do zbiornika paliwa przy każdym tankowaniu. Uwaga: nie zależy od ilości zatankowanego paliwa a jedynie od otwarcia korka wlewu.  Proces wypalania odbywa się średnio co kilkaset kilometrów, a filtr FAP wymaga wymiany lub regeneracji co ok. 120 tys. km System stosowany jest w samochodach marki Citroen, Peugeot, Ford, Fiat, Mazda.
•  D-Cat - W nowoczesnych dieslach D-CAT stosowanych w autach Toyoty filtr cząstek stałych jest elementem większego układu utrzymującego bardzo niską emisję spalin. W tym przypadku również nie przewiduje się jego okresowej wymiany, a oczyszczanie (regeneracja) możliwe jest dzięki wtryskowi paliwa do kolektora wydechowego, które spalając się, podnosi temperaturę wydechu,  umożliwiającą wypalenie zebranych w filtrze cząstek sadzy.


"DIESEL ADDITIVE MINIMUM LEVEL"

Pojawienie się takiego lub podobnego napisu na konsoli powinno skłonić użytkownika do wizyty w serwisie celem uzupełnienia EOLYSE. W takiej sytuacji komputer może (w niektórych modelach) włączyć tryb awaryjny: ogranicza prędkość obrotową do 2500 obr/min i wyłącza turbosprężarkę

Nie stosujemy i nie polecamy, popularnej metody naprawczej - usunięcia filtra cząstek stałych. Jest to metoda po pierwsze nielegalna a po drugie skoro już zdecydowaliśmy się na samochód z wersją z filtrem nie powinniśmy zatruwać środowiska modyfikacją systemu redukcji spalin.
Usunięcie filtra wiąże się również często z koniecznością wgrania nowego softu do sterownika silnika i przy nieumiejętnym wgraniu może spowodować wiele innych komplikacji. Bezpieczniejszą metodą jest w tym przypadku montaż emulatora, który będzie symulował obecność filtra jednak nie do przewidzenia jest wpływ na trwałość pojazdu po przez zmianę charakterystyki spalin wewnątrz systemu. Po za tym usługa ta jest droższa od zwykłej regeneracji.

HQ SERVICE poleca artykuły:
http://www.auto-swiat.pl/1-filtr-czastek-stalych-ekologia-popsula-diesle
http://www.auto-swiat.pl/1-klopotliwy-filtr-czastek-stalych

   
© 2005-2015 HQ Service