Mechanik samochodowy jest to osoba, która naprawia i wykonuje przeglądy samochodów. Rozwijająca się branża motoryzacyjna stawia obecnie przed mechanikami coraz to nowsze i trudniejsze wyzwania. Dziś nie wystarczy już opanować prostych czynności serwisowych typu: wymiana rozrządu, klocków hamulcowych czy elementów zawieszenia by móc nazwać się mechanikiem. Nie wystarczy też logiczne myślenie by opanować i rozwiązać każdy problem. Producenci samochodów tak skutecznie starają się skomplikować nowe pojazdy, aby bez specjalnych serwisowych (często tajnych) instrukcji nie było możliwości obsługi pojazdu. Praca mechanika wymaga zatem ciągłej nauki, poznawania nowych modeli, rozwiązań i technologii. Trzeba nadążać za nowoczesnymi technologiami, bo większość pojazdów zaopatrzona jest dziś w skomplikowane elektroniczne i komputerowe układy. Tak więc obraz mechanika jako „speca od samochodów”, który jest w stanie naprawić, każdą usterkę w aucie przy użyciu podstawowych narzędzi coraz bardziej odchodzi do przeszłości. Z tego samego powodu tworzą się specjalizację, gdyż jak wiadomo trudno znać się na wszystkim. Podział występuje głównie ze względu na markę lub rodzaj pojazdów: osobowe, ciężarowe, rolnicze itp. Jednak także z uwagi na obsługę konkretnych elementów np. pomp wtryskowych, skrzyń automatycznych itp.

Praktycznie każdy mechanik powinien posiadać umiejętności z zakresu regulacji układów mechanicznych zastosowanych w pojazdach.  Toteż mechanik musi posiadać dogłębną znajomość budowy i zasady działania wszystkich zespołów i układów pojazdu, zwłaszcza w obrębie obsługiwanej marki lub typu pojazdu. Podstawową kwestią jest tu znajomość i zrozumienie działania silnika spalinowego oraz zjawisk zachodzących podczas spalania mieszanki paliwowej.  Po za gruntowną wiedzą, istotną cechą w tym zawodzie jest zdolność koncentracji uwagi, która pozwala na znalezienie usterki, a także spostrzegawczość i zdolność logicznego myślenia. Poza tym, osoba taka powinna cechować się cierpliwością, dokładnością oraz dobrą koordynacją wzrokowo - ruchową, dużą siłą fizyczną i dobrą sprawnością manualną oraz dobrym wzrokiem, słuchem i węchem - prawie jak komandos J  Alergia na substancje chemiczne, tj. oleje, smary, paliwa itp. i wada wzroku, której nie ma możliwości skorygować okularami oraz zaburzenia koordynacji ruchowej – praktycznie dyskwalifikują kandydata do wykonywania tego zawodu.
Spadek cen na części zamienne, łatwość ich pozyskania oraz polityka producentów aut a także przepisy z zakresu bezpieczeństwa  sprawiają, iż mechanik coraz rzadziej naprawia czy też dorabia części (używając sprzętu do obróbki, skrawanie, spawanie itp.) Można powiedzieć,  że dziś jest bardziej serwisantem niż mechanikiem. Częściej dokonuje wymiany uszkodzonych części na nowe niż je samodzielnie reperuje.  To już częściej wykorzystuje te metody  do tworzenia własnych narzędzi specjalistycznych, gdy te są niedostępne lub zastrzeżone  tylko dla autoryzowanych serwisów :)   

Czy za tym dalszy rozwój motoryzacji sprawi, że mechanik stanie się zawodem martwym? Myślę, że tak źle nie będzie, przynajmniej w ciągu najbliższych kilkunastu lat. Później, no cóż nie wyobrażam sobie mechanika w czystej formie. Już dziś większość mechaników wychodzi po za ramy swojego zawodu i częściej interesuje się elektryką a nawet elektroniką.

   
© 2005-2015 HQ Service