Automatyczna siedmiobiegowa skrzynia biegów 7G-Tronic zastąpiła dotychczasową pięciobiegową automatyczną przekładnię w modelach: E 500, S 430, S 500, CL 500 oraz SL 500. W zależności od modelu samochodu, przekładnia siedmiobiegowa obniża zużycie paliwa nawet o 0,6 litra na 100 kilometrów, poprawia przyspieszenie od zera do 100 km/godz. o maksymalnie 0,3 sekundy i umożliwia wyraźne zwiększenie przyspieszenia wtórnego z 60 na 120 km/godz. Jednocześnie przełączanie biegów odbywa się bardziej płynnie.
Tyle jeśli chodzi o marketing :) 7G-Tronic to jednak przede wszystkim przedstawiciel zwykłego automatu. Zasada działania jest niezmienna czyli zespół przekładni planetarnych połączonych z silnikiem za pośrednictwem sprzęgła hydrokinetycznego, no może po za ilością przełożeń i stopnia skomplikowania układów sterujących.
Skrzynia biegów 7G-Tronic jest niewiele większa i cięższa od dotychczasowej automatycznej skrzyni pięciobiegowej, stosowanej w samochodach osobowych Mercedes-Benz. Przyczynia się do tego przede wszystkim wykonana z lekkiego materiału – magnezu - obudowa przekładni.
W przeciwieństwie jednak do starszych rozwiązań skrzynie te niestety nie pozbawione są wad i często ulegają usterkom. Być może winny jest temu stopień komplikacji rozwiązań sterujących lub jak niektórzy twierdzą większa wydajność, parametry i wyższe momenty obrotowe uzyskiwane z obecnych silników, a być może polityka firmy.
Nie mniej jednak koszty naprawy nie przewyższają kosztów naprawy systemów CVT (np. multitronic)