Kolejną misją współpracy GM i Forda było stworzenie 10-biegowej skrzyni, która mogłaby poprawić zarówno zużycie paliwa, jak i osiągi silników o dużej mocy. I tak powstała 10R80.
Projekt ten jest wystarczająco zaawansowany, aby poradzić sobie z mocą Forda Mustanga GT 5.0, Rangera czy F150 Raptor, oraz poprawić wydajność Expeditiona i Lincolna Navigatora.
Przyjrzyjmy się zatem, co jednostka montowana w powyższych modelach rocznik 2017+, ma do zaoferowania.
Czy nam się to podoba, czy nie, przekładnia CVT jest jedną z najbardziej wydajnych skrzyń biegów, jakie kiedykolwiek wynaleziono. Ponieważ nie ma rzeczywistych biegów, optymalna prędkość obrotowa silnika może być
stale utrzymywana w zależności od obciążenia. W praktyce pozwala to na płynne przyspieszanie przy mocno dociśniętym gazie i mniejsze zużycie paliwa podczas zwykłej jazdy. W przypadku tradycyjnej przekładni, pewna
ilość energii jest tracona przy każdej zmianie przełożenia. Ma to negatywny wpływ zarówno na oszczędność paliwa, jak i na osiągi, ponieważ silnik musi wrócić do obrotów, na których właśnie był.
10-biegowa jednostka Forda 10R80 została zaprojektowana tak, że łączy korzyści płynące z wydajności bezstopniowej skrzyni biegów, ze stopniowym wyczuciem tradycyjnej automatycznej przekładni.
Możecie pomyśleć, że ta skrzynia jest ogromna z uwagi na liczbę przełożeń. Nic bardziej mylnego. Pomysłowa obudowa sprawia, że przekładnia 10R80 zajmuje mniej więcej taką samą powierzchnię jak 6-biegowa. Aby to było możliwe, w środku aluminiowej obudowy zamontowano specjalne, oszczędzające miejsce, potrójne sprzęgło i smukły konwerter momentu obrotowego, a cała przekładnia waży trochę ponad 100 kg, ponieważ w całości jest wykonana z aluminium.
10 przełożeń zapewnia sterownikowi 10R80 wiele opcji do wyboru, ale wydajna konstrukcja również przyczynia się do jej możliwości.
Dość zaskakujący dla szczęśliwych użytkowników aut z tą przekładnią wydaje się fakt, że w instrukcji obsługi producenta zaleca się pierwszą wymianę oleju, dopiero przy około 250 tys. km.
Być może ma to związek ze światową polityką ekologiczną (mniej wymian, mniej zanieczyszczone środowisko) lub założeniami producenta, że ich jednostka wytrzyma na jednym oleju okres gwarancji (czyli 2 lata), lub ściśle określony limit kilometrów. Natomiast co się stanie potem, już ich nie interesuje.
My jednak wolimy pozostać przy bezpiecznym interwale 60 tys. km.
______________________________
#hqservice #hqservicegniezno #dobrymechanik #mechanikgniezno
#warsztatgniezno #ford #fordranger #fordmustang #mustangpl #fordpl
#naprawaskrzyń #dynmicznawymianaoleju #mechanikwrześnia
#warsztatsłupca #skrzynieautomatyczne #gniezno #poznań #fordf150
#praca #naprawaskrzyńgniezno #fordexplorer #fordmustanggt
#warsztatwrześnia # #naprawaskrzyńautomatycznych