Około 4000 lat p.n.e. wynaleziono koło, potem przez ok 5,5 tysiąca lat niewiele się działo, aż to w roku 1600 Simon Stevin, holenderski matematyk zbudował żaglowiec na kołach, tzw. żaglowóz. Można byłoby wysnuć daleko idącą tezę, że był on protoplastą naszych motoryzacyjnych ekologów i w roku 1600 osiągnął normę EURO 9. Następnie przez cały osiemnasty wiek bawiono się maszyną parową, którą notabene wymyślił już w I wieku odziany w białe prześcieradło, zajadający winogrona jakiś Grek. Jednak już na początku XIX wieku a dokładnie w roku 1801 angielski inżynier Richard Trevithick postanowił zainstalować czajnik w pojeździe a`la samochodowym. Nazwał ją "lokomotywą drogową" i jako pierwszy w świecie, w 1804 przejechał pomyślnie 150 km, zabierając jednocześnie 12 pasażerów. Parowóz ten nie odniósł jednak sukcesu finansowego dlatego w 1834 ktoś we Francji zmienił nazwę na dyliżans parowy Dietza i ludzie pokochali ten pojazd. Nie zmienił tego nawet inny francuz Etienne Lenoir, który w roku 1863 skonstruował pierwszy silnik gazowy z zapłonem elektrycznym! Natomiast Austriak Marcus Siegfried w roku 1875 postanowił zainstalować silnik spalinowy. Pomysł tak spodobał się Niemcom, że w 1885 niejaki Karl Friedrich Benz zbudował swój pierwszy samochód spalinowy wyposażając go jednak tylko w 3 koła… zapewne z oszczędności. Niemcom nie dotkniętym w tamtych czasach kryzysem pomysł się wyraźnie nie spodobał. Z pomocą przyszedł Wilhelm Maybach, który zaproponował wykorzystanie powozu konnego... bez koni. To był hit, okazało się, że proste rozwiązania są jednak najlepsze i wraz z innym rodakiem Gottlieb Daimlerem zbudowali na bazie jego silnika całkiem udany samochód. Nie był to co prawda jeszcze model S z podgrzewanymi siedzeniami ale posiadał już znany elektryczny zapłon. W 1888 Benz dorzucił do zestawu skrzynie, sprzęgło, mechanizm różnicowy a John Boyd Dunlop wymyślił oponę. Alfred Vacheron w 1894 dodał kierownicę. Kolejny Niemiec Rurolf Diesel w roku 1895 skonstruował silnik wysokoprężny. Na początku XX wieku (1900) powstała pierwsza hybryda i nie była nią Toyoto Prius, wyruszył też w trasę pierwszy pojazd z napędem na 4 koła i nie była to Toyota Land Cruiser. Auto stworzone przez Ferdinanda Porshe z napędem elektrycznym na 4 koła i centralnym silnikiem spalinowym niewątpliwie zasługuje na miano pierwszej hybrydy. Ojciec Priusa i wujek Audi Quttro nie zrobił furory ale dał szansę facetowi, który spłodził wynalazcę 911-ki. 

A co dalej? Dalej… było już z górki:

1903 – opatentowano bezdętkowe opony, które użyto dopiero w 1954r

1905 – Alfreda Buchi opatentował turbosprężarkę, której użyto dopiero w latach 70-tych

1908 – samochód zyskuje wycieraczki i bieżnik przy oponach,  teraz deszcz już mu nie straszny
1913 - firma Peugeot wystawiła do wyścigu w "Indianapolis 500" auto wyposażone w silnik o czterech zaworach na cylinder, sterowanych dwoma wałkami rozrządu, umieszczonymi w głowicy.
1919 – elektryczny rozrusznik silnika 
1922 - I Polski Samochód CWS T-1 został skonstruowany przez inż. Tadeusza Tańskiego
1925 – hamulec hydrauliczny
1930 - Cadillac przedstawił pierwszy samochód z silnikiem o szesnastu cylindrach, model V16.
1932 - powstaje prototyp Volkswagena Garbusa, produkowanego od 1945 r. (ponad 21 mln sztuk)
1932 - Mercedes-Benz przedstawia model 260D, pierwszy samochód osobowy z silnikiem wysokoprężnym.
1932 – automatyczna skrzynia biegów – F. Kreis, Niemcy

1933 – firma Packard z USA pakuje klimatyzację 
1934 - Peugeot zaprezentował pierwszy na świecie samochód ze składanym stałym dachem o nazwie "Eclipse"
1935 - Webasto włącza ogrzewanie 
1947 – opona bezdętkowa

1949 – robi się bezpiecznie, pojawiają się pasy bezpieczeństwa (wymyślone w 1885r przez Edward J.Claghorn z USA) i hamulce tarczowe
1953 – pierwszy Citroen z zawieszeniem pneumatycznym
1954 – silnik Wankla

1958 - firma DAF tworzy pierwszy samochód z bezstopniową przekładnią CVT

1967 – Chrysler instaluje Air Bag zaprojektowany przez John W. Hetrick w 1953r

1968 – Citroen stosuje system doświetla zakrętów 
1971 - firma Ford zbudowała pierwszą eksperymentalną serię samochodów wyposażonych w poduszkę powietrzną.
1975 – powstaje popularna niezniszczalna beczka a Mercedes ociera się o bankructwo
1981 – pochłonięty wizją stworzenia auta ponad czasowego John DeLorean „powraca w przyszłość”

1983 – Porsche wyprzedza swój czas w wyścigowym modelu 962 wprowadzając dwusprzęgłową skrzynie automatyczną, takie DSG tylko, że PDK :)

1985 – pierwsze koło dwumasowe, teraz będzie już tylko gorzej J

1988 - Honda jako pierwszy producent na świecie skonstruowała i rozpoczęła seryjny montaż w swoich autach silników z elektronicznie sterowanym układem faz rozrządu i skoków zaworów - VTEC.
1991 – Mercedes klasy S to pierwszy samochód, w którym zastosowano system komunikacji CAN

1995 - Mercedes klasy S to pierwszy samochód, w którym zastosowano system ESP stworzony przez firmę Bosch

1995 – Mitsubishi wprowadza wtrysk bezpośredni benzyny czyli GDI 
1996 – ekolodzy wprowadzają system EOBD a wraz z nim DPF (filtr cząstek stałych)
Po tym roku wszystko co stworzymy w dziedzinie motoryzacji zostaje podporządkowane ochronie środowiska, zdrowia, życia poczętego - amen i interesów korporacji samochodowych. GDI nie przechodzi norm EURO i znika z rynku. Producenci dochodzą do wniosku, że wykonując samochody gorzej, zarabiają więcej. Mercedes obiecuje sobie już nigdy nie wyprodukować W123 i psuje każdy następny model a jego śladem kroczą inni. Uczniem, który przerósł mistrza jest niewątpliwie Audi a ukoronowaniem tych idei staje się bubel A6 2.0 TDI

1997 – pojawia się bezpośredni wtrysk Diesla w systemie Common Rail

1998 – VW kontratakuje i wypuszcza pompowtryskiwacze PD

1998 - Audi, BMW i DaimlerChrysler wprowadzają magistralę MOST na światłowodach

2000 – nadchodzi FAP (nowy i droższy filtr cząstek stałych)

2002 – po 5 latach wraca ulepszony system bezpośredniego wtrysku benzyny, już jako FSI

2007 – technologia Camless czyli elektromagnetyczne sterowanie zaworami w głowicy

Jednak drogie paliwo i tak sprawia, że najchętniej powracamy do idei z roku 1600-nego marząc o autach na powietrze, słońce, wodę…  I tak nasza motoryzacja zatacza koło, które jak Państwo już wiecie… wynaleziono około 4000 lat p.n.e.

 

   
© 2005-2015 HQ Service