HQ SERVICE
ul. Gębarzewska 20
62-200 Gniezno

E-MAIL
auto@hq.gniezno.pl

Sekretariat/ księgowość 

tel. 61-4256255
tel. 530-280-317
 
Naprawa skrzyń automatycznych
tel. 530-189-131 - Damian Teodor
 
 

 

   

Czym jest EPB – elektroniczny hamulec postojowy? Otóż niczym innym jak zautomatyzowaną wersją dźwigni hamulca ręcznego. Kierowca w przypadku tego systemu nie musi już szarpać za dźwignię lub wciskać jak w przypadku np. mercedesa, teraz do obsługi hamulca postojowego mam mały przycisk. Jest praktyczny w zastosowaniu i nieskomplikowany technologicznie choć potrafi przysporzyć właścicielowi nie lada problemów. Najczęściej wiąże się to z nieznajomością tego systemu choć hamulec postojowy (EPB) jest od dawna stosowany w samochodach i to nie tylko klasy wyższej. Wprowadzony został już w 2001 r.
Nie wszyscy jednak wiedzą, iż obecnie stosowane są dwie różne zasady funkcjonowania elektrycznego hamulca postojowego (EPB z centralnym aktywatorem  i EPB z własnym silnikiem elektrycznym). W związku z tym prace serwisowe powinny być odpowiednio dostosowane do rodzaju i budowy systemu hamulca elektrycznego.
 

1. EPB z centralnym aktywatorem znalazł zastosowanie w samochodach takich jak: Ford C-Max, modele marki Renault Laguna i Scenic oraz BMW serii 7. W tych modelach zaciski hamulcowe są wyposażone w elektromechaniczny centralny aktywator, który jest uruchamiany poprzez cięgno hamulca ręcznego. Przy takim rozwiązaniu zaciski hamulcowe na tylnej osi niczym nie różnią się od konwencjonalnych. Po wciśnięciu przycisku uruchamiającego lub zwalniającego hamulec postojowy, sterownik wysyła elektroniczny sygnał do aktywatora, który uruchamia albo zwalnia hamulec.
2. EPB z własnym silnikiem elektrycznym to drugi system który zastosował głównie koncern VW: w modelach Audii A4, VW Passat, Tiguan, gdzie silnik elektryczny jest zintegrowany z zaciskiem. Uruchamiany jest sygnałem sterownika po naciśnięciu na przycisk hamulca postojowego.

 
W związku z zintegrowaną budową zacisku, tłoczek hamulcowy przy zużytym klocku nie da się wycofać za pomocą zwykłego przyrządu do cofania tłoczków. Najpierw musi zostać uruchomiony i wycofany elektrycznie. W tym celu należy zastosować procedury i urządzenia serwisowe.

Po zakończeniu prac należy również dokonać kalibracji systemu.

   
© 2005-2015 HQ Service