HQ SERVICE
ul. Gębarzewska 20
62-200 Gniezno

E-MAIL
auto@hq.gniezno.pl

Sekretariat/ księgowość 

tel. 61-4256255
tel. 530-280-317
 
Naprawa skrzyń automatycznych
tel. 530-189-131 - Damian Teodor
 
Serwis/mechanika i elektryka 
tel. 530-276-209 - Szymon Sufleta
 
Samochody hybrydowe/ klimatyzacja
tel. 533-387-311 - Patryk Nowakowski 

 

   

Selespeed to nazwa stosowana w samochodach marki Alfa Romeo. Jest to system skrzyni automatycznej, którą ogólnie nazywa się skrzynią zautomatyzowaną lub zrobotyzowaną.  System opracowany został przez włoską firmą Magneti Marelli.  Rolę siłowników wziął na siebie układ hydrauliczny zasilany przez pompę elektryczną a sterowny przez sterownik elektroniczny. Skrzynia może być obsługiwana za pomocą łopatek zmiany biegów przy kierownicy, przycisków lub drążkiem zmiany biegów.  Może być również ustawiona w trybie automat i nie wymaga wtedy żadnej ingerencji ze strony kierowcy.
 

Selespeed wprowadzono po raz pierwszy w 1999 roku w samochodzie marki Alfa Romeo w modelu 156.  W tym czasie był to pierwszy samochód w swojej klasie z taką przekładnią zautomatyzowaną. 


 
Szybkość zmiany biegów zależy od obrotów silnika, jeżeli silnik ma więcej niż 5000 obrotów na minutę, a przepustnica jest w pozycji ponad 60% zmiany są szybsze.  Dodatkowo nie ma strat mocy jak w przypadku zwykłego automatu i niewątpliwie skrzynia wyróżnia się szybkością zmiany w grupie skrzyń zautomatyzowanych. Być może jest to zasługą systemu hydraulicznego jednak co za tym idzie jest też awaryjna. Wszelkie zakłócenia ciśnienia w systemie będą skutkowały odczytem awarii.

Najważniejsze elementy systemu Selespeed to:
- skrzynia właściwa – mechaniczna
- sterownik elektroniczny
- hydrauliczny zespół zmiany biegów
- siłownik sprzęgła

W związku z tym, że sterownik pobiera informację również z przepustnicy, potencjometru gazu oraz  hamulca, niewątpliwie te elementy należy również sprawdzić przy awarii systemu.
Należy też pamiętać, że skrzynia posiada sprzęgło, które może się zużyć jak w przypadku zwykłej skrzyni manualnej. Po wymianie sprzęgła konieczna jest przeprowadzenie adaptacji za pomocą komputera.
W systemie konieczna jest też wymiana oleju w układach hydraulicznych.

Szanujemy prywatność naszych użytkowników i chcemy, aby korzystając z naszej witryny czuli się bezpiecznie. Poniżej przedstawiamy fragment naszej Polityki prywatności odnoszący się do tzw. plików Cookies.

Kiedy wchodzisz na strony naszych witryn, na dysku Twojego komputera mogą być zapisywane tzw. ciasteczka (ang. cookies), czyli niewielkie pliki tekstowe wysyłane przez nasz serwer. Mogą one służyć np. do zapamiętania preferowanego wyglądu stron, ustawień użytkownika itp. 
Zapisywanych na Twoim komputerze informacji wysyłanych z naszego serwera nigdzie nie gromadzimy i w żaden sposób nie przetwarzamy.
W każdym momencie możesz wyłączyć możliwość zapisywania wszystkich lub niektórych ciasteczek poprzez zmianę ustawień w swojej przeglądarce internetowej.
Jeżeli zdecydujesz się na odrzucenie wszystkich ciasteczek, nie będzie możliwe korzystanie z niektórych treści i usług udostępnianych w naszych witrynach, w szczególności wymagających logowania. Wyłączenie ciasteczek nie powoduje natomiast braku możliwości przeglądania stron w naszej witrynie.

Skrzynia biegów Powershift została opracowana przez firmę Volvo we współpracy z firmą Getrag. Skrzynia Powershift funkcjonuje jak dwie równolegle działające mechaniczne skrzynie biegów (układ zbliżony do rozwiązań znanych z DSG).


Układ ten wyposażony jest w dwa, mokre sprzęgła, które działają niezależnie od siebie. Pierwsze sprzęgło steruje biegami nieparzystymi (1, 3, 5 i wstecznym), drugie steruje biegami parzystymi (2, 4 i 6). Sprzęgła, poprzez sterowane elektrohydrauliczne, działają na zmianę jedno po drugim. Kiedy załączony jest pierwszy bieg, drugi bieg jest już przygotowywany do uruchomienia. Oznacza to, że kiedy silnik na pierwszym biegu osiągnie pełną moc, układ jest gotowy na maksymalnie szybkie załączenie drugiego biegu. Po uruchomieniu drugiego, przygotowywany jest bieg trzeci itd. Pozwala to na przekazanie mocy bez zakłóceń oraz bez straty momentu obrotowego, co gwarantuje szybką i gładką zmianę biegów przy jednoczesnym ciągłym przyspieszeniu samochodu(nawet podczas zmiany biegu). Każde ze sprzęgieł funkcjonuje jak sprzęgło poślizgowe. Tłok dopycha do siebie określoną liczbę tarcz sprzęgła i dzięki wytworzonemu tarciu doprowadza do ich wzajemnego zablokowania. Sprzęgła sterowane są za pomocą układu elektrohydraulicznego, która zapewnia, że kiedy jedno sprzęgło jest załączone, drugie jest rozłączone i na odwrót.

Zgodnie z informacjami przedstawianymi przez firmę  Volvo Cars skrzynia Powershift gwarantuje o około 8% mniejsze zużycie paliwa w porównaniu z typowymi automatycznymi skrzyniami biegów. Zmniejszenie zużycia paliwa, zmniejsza ilość spalin i ogranicza negatywny wpływ motoryzacji na środowisko naturalne.

Tak jak większość obecnie produkowanych skrzyń automatycznych również Powershift oferuje sekwencyjną zmianę biegów.
Dzięki zastosowaniu podwójnych mokrych sprzęgieł skrzynia biegów Powershift może funkcjonować przy wysokim momencie obrotowym i nie ma zasadniczo żadnych ograniczeń w zakresie wyboru przełożenia. Dzięki temu układ ten idealnie pasuje do współczesnych, silników diesla o dużych mocach.

Dla zainteresowanych działaniem skrzyni Powershift umieszczamy link do filmu instruktażowego

   
© 2005-2015 HQ Service