HQ SERVICE
ul. Gębarzewska 20
62-200 Gniezno

E-MAIL
auto@hq.gniezno.pl

Sekretariat/ księgowość 

tel. 61-4256255
tel. 530-280-317
 
Naprawa skrzyń automatycznych
tel. 530-189-131 - Damian Teodor
 
Serwis/mechanika i elektryka 
tel. 530-276-209 - Szymon Sufleta
 
Samochody hybrydowe/ klimatyzacja
tel. 533-387-311 - Patryk Nowakowski 

 

   

Dualogic to nazwa skrzyni biegów stosowanej w samochodach marki Fiat. Jest typową skrzynią zautomatyzowaną (zrobotyzowaną) zwaną też pół-automatyczną. Zasada działania jest bardzo podobna do działania skrzyni Selespeed  stosowanej z kolei w samochodach marki Alfa Romeo.


Skrzynia Dualogic
 


Dualogic konstrukcyjnie jest skrzynią manualną, ze sprzęgłem,  gdzie zmiana biegów odbywa się automatycznie za pomocą siłowników hydraulicznych.  Siłowniki kontrolowane są oczywiście przez sterownik.  W rezultacie pojazd nie ma pedału sprzęgła i mógłby nie mieć dźwigni zmiany biegów – (która pozostaje obecna jednak nie ma mechanicznego połączenia ze skrzynią biegów).  Może działać jako sekwencyjna w której kierowca sam wybiera bieg lub w trybie automatycznym, gdzie urządzenie sterujące całkowicie przejmuje zadania związane ze zmianą przełożeń. Jeśli system opiera się na ręcznym wyborze biegów, wszystkie położenia dźwigni znajdują się w jednej płaszczyźnie. Skrzynie na niższe biegi przełącza się ruchem dźwigni w dół, a na wyższe – przesuwając ją w górę. Nie trzeba też przy zmianach biegów używać pedału przyspieszenia, ponieważ jego funkcje realizowane są automatycznie przez elektroniczny sterownik. Najogólniej wygląda to tak, że przy zmianie biegu na wyższy, sterownik automatycznie dostosowuje też prędkość obrotową silnika do wartości przypisanej wybranemu przełożeniu przy danej prędkości jazdy.

Ten system bierze pod uwagę wszystkie parametry niezbędne do efektywnego zmiany biegów: dźwignia zmiany biegów, pedał gazu, hamulec, silnik i skrzynia biegów rpm, prędkość pojazdu, ABS, ESP, moment obrotowy silnika i temperatury.  Oznacza to, że w przypadku awarii musimy sprawdzić poprawność działania większości tych czujników. System opracowany został przez włoską firmą Magneti Marelli. 
W systemie konieczna jest wymiana oleju w układach hydraulicznych.

Przekładnia DSG (Direct Shift Gear) składa się z dwóch mechanicznych skrzyń biegów, każda o 3 przełożeniach i dwóch sprzęgieł ciernych. Dzięki takiej konstrukcji możliwa jest niezwykle szybka zmiana przełożeń biegów (ułamek sekundy). Stworzenie tego systemu miał wyeliminować całkowicie zwłokę i szarpnięcia, które towarzyszyły skrzyniom automatycznym i zautomatyzowanym.



Działa ona w ten sposób, że gdy jeden bieg, np. pierwszy, jest załączony, bieg drugi czeka w pogotowiu. To tak jak byśmy mieli dwa pedały sprzęgła i jedno zawsze wciśnięte. Zmiana biegów następuje przez przełączanie sprzęgieł. Sprzęgła działają naprzemiennie: jedno sprzęgło odpowiada za biegi 1-3-5, a drugie sprzęgło 2-4-6. Problem pojawia się jedynie wtedy gdy zamierzamy zredukować bieg w obszarze jednego sprzęgła np. z 6 na 4. Wtedy zmiana trwa dłużej niż w zwykłym automacie.


 
W momencie przełączania biegów, oba sprzęgła pracują w poślizgu, co eliminuje szarpnięcia. W przeciwieństwie do typowego rozwiązania, w przekładni DSG zastosowano sprzęgła wielotarczowe tzw. mokre, pracujące w kąpieli olejowej (typowy automat).
W rozwiązaniach nowej generacji skrzyń DSG 7- biegowych zmieniono koncepcje i zastosowano podwójne sprzęgło suche.
W jednym i drugim przypadku zmianą  biegów zajmuje się komputer – sterownik uruchamiający siłowniki hydrauliczne nazywany wzniośle przez producenta - Mechatronikiem. Nie bez znaczenia w tworzeniu systemu DSG były najnowsze technologie, gdyż bez ich rozwoju przekładnia DSG nie mogłaby funkcjonować. Ponieważ przekładnia DSG jest w gruncie rzeczy przekładnią mechaniczną, nie powoduje zwiększenia zużycia paliwa, tak jak w przypadku przekładni automatycznych.
Polecamy artykuł: http://www.prnd.pl/porady-asb/dsg-automatyczna-skrzynia-biegow-kod-02e

Diagnosta samochodowy to osoba, która musi znać i przede wszystkim rozumieć działanie wszystkich systemów w samochodzie oraz wiedzieć jakie są zależności pomiędzy tymi układami. Dotyczy to nie tylko mechaniki czy elektryki ale także elektroniki i informatyki obecnej w aucie. Krótko mówiąc diagnosta musi rozumieć i wiedzieć to co mechanik, elektryk, elektronik i informatyk razem wzięci. Konieczność powstania takiej specjalizacji narodziła się w wyniku mocno rozwijającej się branży motoryzacyjnej, nowych rozwiązań informatyczno-elektronicznych i braku specjalistycznej wiedzy po stronie mechaników. Zadaniem diagnosty nie jest naprawa usterki tylko postawienie odpowiedniej diagnozy na podstawie zebranych informacji. Dobry diagnosta tylko dzięki olbrzymiej wiedzy oraz znajomości wszystkich systemów jest w stanie rozwiązać problem w 5 minut nawet nie oglądając samochodu, gdzie ten sam przypadek może zabrać mechanikowi kilka dni lub nawet w ogóle nie zostać przez niego właściwie zdiagnozowany.  Niestety takich osób jest naprawdę niewiele, tak jak niewiele warsztatów jest stać na prawdziwych diagnostów. W niektórych krajach diagności pracują w specjalnych firmach prowadzących pomoc techniczną i wsparcie dla warsztatów.

Niestety w Polsce diagnostą samochodowym nazywa się również osoby po szkole zawodowej o profilu mechanicznym, które dodatkowo ukończyły prosty kurs diagnosty. Diagnosta taki jest najczęściej pracownikiem stacji kontroli pojazdów. Tam odpowiedzialny jest za weryfikowanie stanu technicznego pojazdów osobowych, dostawczych, ciężarowych i innych, dopuszczonych do ruchu drogowego. Diagnosta samochodowy analizuje stan poszczególnych podzespołów, zgłaszając i dokumentując ewentualne usterki i odsyłając właściciela pojazdu do serwisu, celem ich wyeliminowania. Osoba obsadzona na tym stanowisku kontroluje stan wszystkich układów i części, zamontowanych w pojeździe, począwszy od stanu nadwozia, poprzez układ napędowy i zawieszenie, na hamulcach i elektryce oświetleniowej kończąc. W stacji diagnostycznej wykorzystuje się wiele narzędzi i specjalistycznych urządzeń (analizator spalin, urządzenia rolkowe itp.), z których obsługą, osoba zatrudniona na stanowisku diagnosty musi być zaznajomiona.  

Są też tacy którzy uważają, że diagnosta „to ten” co obsługuje tester diagnostyczny :)

   
© 2005-2015 HQ Service