HQ SERVICE
ul. Gębarzewska 20
62-200 Gniezno

E-MAIL
auto@hq.gniezno.pl

Sekretariat/ księgowość 

tel. 61-4256255
tel. 530-280-317
 
Naprawa skrzyń automatycznych
tel. 530-189-131 - Damian Teodor
 
Serwis/mechanika i elektryka 
tel. 530-276-209 - Szymon Sufleta
 
Samochody hybrydowe/ klimatyzacja
tel. 533-387-311 - Patryk Nowakowski 

 

   

Podobnie jak w przypadku mechanika, rozwój w branży motoryzacyjnej pomnożył zakres obowiązków i czynności elektrykowi samochodowemu. Ilość przewodów i połączeń na skutek większej ilości osprzętu mocno wzrosła, zwiększając tym samym ilość awarii układów elektrycznych. Jakość obecnie wykonywanych aut też nie jest najwyższa (za co winna jest polityka producentów samochodów), w związku z tym usterki elektryczne są najczęściej odnotowywane ze wszystkich występujących w samochodzie.

Odeszły do lamusa czasy, gdy elektromechanik zajmował się głównie układem zapłonowym w benzynie, czy sprawdzeniem poprawności systemu ładowania. Dziś nie ma praktycznie ani jednego układu, który by nie korzystał z udogodnień jakie daje prąd J dzięki czemu w większości przypadków sam układ mechaniki jest dużo prostszy i tańszy, czym jak wiadomo zainteresowani są producenci. 

Od ponad 10 lat już nawet poczciwy Diesel (w systemie Common Rail) potrzebuje prądu, gdyż w przeciwnym razie sterownik nie otworzy wtryskiwaczy (oczywiście elektrycznych) itd.

Z uwagi na zmiany jakie zachodzą w systemach samochodowych, elektryk również powinien stale rozwijać swoje umiejętności w zakresie poznawania nowych rozwiązań technologicznych. Rozwój oraz tendencje związane z ochroną środowiska spychają nas coraz bardziej w stronę samochodów całkowicie elektrycznych. Praktycznie już w dniu dzisiejszym, nic nie stoi na przeszkodzie (po za skostniałymi przepisami) by większość obecnie jeszcze stosowanych układów mechanicznych zastąpić w całości elektrycznymi (np. przekładnia kierownicza, mechanizm różnicowy itp.) Co prawda nie byłoby już kierowania tylko sterowanie (jak Joystickiem) ale być może taka właśnie będzie przyszłość. 

Obecnie większość elektromechaników to również zaawansowani elektronicy. Czy to z konieczności czy z wyboru, wielość układów elektronicznych spowodowała naturalny rozwój i wzrost wymagań stawianych elektromechanikom. 

Czym jest EPB – elektroniczny hamulec postojowy? Otóż niczym innym jak zautomatyzowaną wersją dźwigni hamulca ręcznego. Kierowca w przypadku tego systemu nie musi już szarpać za dźwignię lub wciskać jak w przypadku np. mercedesa, teraz do obsługi hamulca postojowego mam mały przycisk. Jest praktyczny w zastosowaniu i nieskomplikowany technologicznie choć potrafi przysporzyć właścicielowi nie lada problemów. Najczęściej wiąże się to z nieznajomością tego systemu choć hamulec postojowy (EPB) jest od dawna stosowany w samochodach i to nie tylko klasy wyższej. Wprowadzony został już w 2001 r.
Nie wszyscy jednak wiedzą, iż obecnie stosowane są dwie różne zasady funkcjonowania elektrycznego hamulca postojowego (EPB z centralnym aktywatorem  i EPB z własnym silnikiem elektrycznym). W związku z tym prace serwisowe powinny być odpowiednio dostosowane do rodzaju i budowy systemu hamulca elektrycznego.
 

1. EPB z centralnym aktywatorem znalazł zastosowanie w samochodach takich jak: Ford C-Max, modele marki Renault Laguna i Scenic oraz BMW serii 7. W tych modelach zaciski hamulcowe są wyposażone w elektromechaniczny centralny aktywator, który jest uruchamiany poprzez cięgno hamulca ręcznego. Przy takim rozwiązaniu zaciski hamulcowe na tylnej osi niczym nie różnią się od konwencjonalnych. Po wciśnięciu przycisku uruchamiającego lub zwalniającego hamulec postojowy, sterownik wysyła elektroniczny sygnał do aktywatora, który uruchamia albo zwalnia hamulec.
2. EPB z własnym silnikiem elektrycznym to drugi system który zastosował głównie koncern VW: w modelach Audii A4, VW Passat, Tiguan, gdzie silnik elektryczny jest zintegrowany z zaciskiem. Uruchamiany jest sygnałem sterownika po naciśnięciu na przycisk hamulca postojowego.

 
W związku z zintegrowaną budową zacisku, tłoczek hamulcowy przy zużytym klocku nie da się wycofać za pomocą zwykłego przyrządu do cofania tłoczków. Najpierw musi zostać uruchomiony i wycofany elektrycznie. W tym celu należy zastosować procedury i urządzenia serwisowe.

Po zakończeniu prac należy również dokonać kalibracji systemu.

Nie wystarczy być technikiem czy nawet studentem elektroniki by zostać elektronikiem samochodowym, przekonał się o tym nie jeden absolwent ogólnej uczelni. Brak orientacji w systemach samochodowych może w całości wykluczyć samodzielne działania w zakresie diagnozowania czy naprawy samochodów. Z tego też powodu większość dziś działających w branży specjalistów wywodzi się z elektromechaników, którzy musieli gruntownie wzbogacić swoją wiedzę z zakresu elektroniki :)

Nie wyklucza to oczywiście zawodowych elektroników, którzy w tym przypadku musieli dokształcić się w zakresie rozwiązań systemów samochodowych aby móc samodzielnie dokonywać napraw. W praktyce najczęściej jednak funkcjonuje układ, że elektronik, otrzymuje gotowy element do naprawy np. sterownik, czujnik itp.  Jest on za tym specjalistą tylko w swojej dziedzinie, który dokonuje naprawy już zlokalizowanych i zdiagnozowanych układów elektronicznych.  

Zastosowanie elektroniki w samochodach rozwiązało wiele problemów z jakimi borykały się systemy pozbawione elektroniki (czysto mechaniczne), tym samym jednak spotęgowały trudności mechanikom, którzy pomimo prostszej konstrukcji układów, częściej popełniali błędy diagnostyczne. Winą za to można obarczyć głównie brak wiedzy na temat działania całości systemu.  Skutkowało to w późniejszych latach powstaniem nowego mitu motoryzacyjnego o stale psującej się elektronice. Tak naprawdę elektronika nie psuje się częściej niż inne systemy np. pneumatyczne, elektryczne, hydrauliczne czy mechaniczne zastosowane w aucie. Nie rzadko układ elektroniczny zostaje zepsuty przez nieprawidłowe czynności np. mechanika. Statystycznie układów tych stosuje się też dużo więcej. Dziś każdy dobry samochód posiada kilkadziesiąt sterowników a każdy z nich korzysta przynajmniej z kilku czujników :) i steruje wieloma mechanizmami wykonawczymi. Dziś nawet każde drzwi w aucie posiadają swój osobny sterownik. Kierowcy uwielbiają gadżety więc do każdego auta pakowana jest coraz to większa liczba układów elektronicznych tym samym możliwość wystąpienia usterki elektroniki statystycznie rośnie. 

   
© 2005-2015 HQ Service