HQ SERVICE
ul. Gębarzewska 20
62-200 Gniezno

E-MAIL
auto@hq.gniezno.pl

Sekretariat/ księgowość 

tel. 61-4256255
tel. 530-280-317
 
Naprawa skrzyń automatycznych
tel. 530-189-131 - Damian Teodor
 
Serwis/mechanika i elektryka 
tel. 530-276-209 - Szymon Sufleta
 
Samochody hybrydowe/ klimatyzacja
tel. 533-387-311 - Patryk Nowakowski 

 

   

Mechatronik samochodowy jest odpowiednikiem europejskiego zawodu “Car Mechatronic” i niemieckiego “KFZ-Mechatroniker”. Nowoczesne samochody wymagają nowoczesnych mechaników i takim właśnie jest mechatronik. Wyposażony w odpowiednie narzędzia diagnostyczne oraz wiedzę z zakresu działania wszystkich systemów samochodowych stanowi elitę branży mechanicznej, kwintesencję zawodu mechanika.   

Pojęcie mechatronika jest składową 4 podstawowych dziedzin:

- mechanika,

- elektronika,

- sterowanie,

- informatyka (komputery).

Za tym mechatronik powinien dorównywać wiedzą dobremu diagnoście i posiadać umiejętności mechanika, elektromechanika oraz elektronika. Nie mogą mu być obce układy sterujące i komputery oraz sieci informatyczne zainstalowane w nowoczesnych pojazdach. Prawdziwy super-mechanik. W przeciwieństwie do diagnosty czy elektronika potrafi samodzielnie zdiagnozować, odnaleźć i wymontować uszkodzony układ, tym samym naprawić pojazd. To tyle przynajmniej w teorii a tak naprawdę jak w każdym przypadku wszystko zależy od człowieka :)

Generalnie nie zależnie od tego, czy jest się mechanikiem czy mechatronikiem, lekarzem czy chirurgiem to bez ciągłego pogłębiania własnej wiedzy, bez śledzenia najnowszych publikacji naukowych, ciężko jest być dobrym fachowcem w swojej dziedzinie. 

Mechanik samochodowy jest to osoba, która naprawia i wykonuje przeglądy samochodów. Rozwijająca się branża motoryzacyjna stawia obecnie przed mechanikami coraz to nowsze i trudniejsze wyzwania. Dziś nie wystarczy już opanować prostych czynności serwisowych typu: wymiana rozrządu, klocków hamulcowych czy elementów zawieszenia by móc nazwać się mechanikiem. Nie wystarczy też logiczne myślenie by opanować i rozwiązać każdy problem. Producenci samochodów tak skutecznie starają się skomplikować nowe pojazdy, aby bez specjalnych serwisowych (często tajnych) instrukcji nie było możliwości obsługi pojazdu. Praca mechanika wymaga zatem ciągłej nauki, poznawania nowych modeli, rozwiązań i technologii. Trzeba nadążać za nowoczesnymi technologiami, bo większość pojazdów zaopatrzona jest dziś w skomplikowane elektroniczne i komputerowe układy. Tak więc obraz mechanika jako „speca od samochodów”, który jest w stanie naprawić, każdą usterkę w aucie przy użyciu podstawowych narzędzi coraz bardziej odchodzi do przeszłości. Z tego samego powodu tworzą się specjalizację, gdyż jak wiadomo trudno znać się na wszystkim. Podział występuje głównie ze względu na markę lub rodzaj pojazdów: osobowe, ciężarowe, rolnicze itp. Jednak także z uwagi na obsługę konkretnych elementów np. pomp wtryskowych, skrzyń automatycznych itp.

Praktycznie każdy mechanik powinien posiadać umiejętności z zakresu regulacji układów mechanicznych zastosowanych w pojazdach.  Toteż mechanik musi posiadać dogłębną znajomość budowy i zasady działania wszystkich zespołów i układów pojazdu, zwłaszcza w obrębie obsługiwanej marki lub typu pojazdu. Podstawową kwestią jest tu znajomość i zrozumienie działania silnika spalinowego oraz zjawisk zachodzących podczas spalania mieszanki paliwowej.  Po za gruntowną wiedzą, istotną cechą w tym zawodzie jest zdolność koncentracji uwagi, która pozwala na znalezienie usterki, a także spostrzegawczość i zdolność logicznego myślenia. Poza tym, osoba taka powinna cechować się cierpliwością, dokładnością oraz dobrą koordynacją wzrokowo - ruchową, dużą siłą fizyczną i dobrą sprawnością manualną oraz dobrym wzrokiem, słuchem i węchem - prawie jak komandos J  Alergia na substancje chemiczne, tj. oleje, smary, paliwa itp. i wada wzroku, której nie ma możliwości skorygować okularami oraz zaburzenia koordynacji ruchowej – praktycznie dyskwalifikują kandydata do wykonywania tego zawodu.
Spadek cen na części zamienne, łatwość ich pozyskania oraz polityka producentów aut a także przepisy z zakresu bezpieczeństwa  sprawiają, iż mechanik coraz rzadziej naprawia czy też dorabia części (używając sprzętu do obróbki, skrawanie, spawanie itp.) Można powiedzieć,  że dziś jest bardziej serwisantem niż mechanikiem. Częściej dokonuje wymiany uszkodzonych części na nowe niż je samodzielnie reperuje.  To już częściej wykorzystuje te metody  do tworzenia własnych narzędzi specjalistycznych, gdy te są niedostępne lub zastrzeżone  tylko dla autoryzowanych serwisów :)   

Czy za tym dalszy rozwój motoryzacji sprawi, że mechanik stanie się zawodem martwym? Myślę, że tak źle nie będzie, przynajmniej w ciągu najbliższych kilkunastu lat. Później, no cóż nie wyobrażam sobie mechanika w czystej formie. Już dziś większość mechaników wychodzi po za ramy swojego zawodu i częściej interesuje się elektryką a nawet elektroniką.

Podobnie jak w przypadku mechanika, rozwój w branży motoryzacyjnej pomnożył zakres obowiązków i czynności elektrykowi samochodowemu. Ilość przewodów i połączeń na skutek większej ilości osprzętu mocno wzrosła, zwiększając tym samym ilość awarii układów elektrycznych. Jakość obecnie wykonywanych aut też nie jest najwyższa (za co winna jest polityka producentów samochodów), w związku z tym usterki elektryczne są najczęściej odnotowywane ze wszystkich występujących w samochodzie.

Odeszły do lamusa czasy, gdy elektromechanik zajmował się głównie układem zapłonowym w benzynie, czy sprawdzeniem poprawności systemu ładowania. Dziś nie ma praktycznie ani jednego układu, który by nie korzystał z udogodnień jakie daje prąd J dzięki czemu w większości przypadków sam układ mechaniki jest dużo prostszy i tańszy, czym jak wiadomo zainteresowani są producenci. 

Od ponad 10 lat już nawet poczciwy Diesel (w systemie Common Rail) potrzebuje prądu, gdyż w przeciwnym razie sterownik nie otworzy wtryskiwaczy (oczywiście elektrycznych) itd.

Z uwagi na zmiany jakie zachodzą w systemach samochodowych, elektryk również powinien stale rozwijać swoje umiejętności w zakresie poznawania nowych rozwiązań technologicznych. Rozwój oraz tendencje związane z ochroną środowiska spychają nas coraz bardziej w stronę samochodów całkowicie elektrycznych. Praktycznie już w dniu dzisiejszym, nic nie stoi na przeszkodzie (po za skostniałymi przepisami) by większość obecnie jeszcze stosowanych układów mechanicznych zastąpić w całości elektrycznymi (np. przekładnia kierownicza, mechanizm różnicowy itp.) Co prawda nie byłoby już kierowania tylko sterowanie (jak Joystickiem) ale być może taka właśnie będzie przyszłość. 

Obecnie większość elektromechaników to również zaawansowani elektronicy. Czy to z konieczności czy z wyboru, wielość układów elektronicznych spowodowała naturalny rozwój i wzrost wymagań stawianych elektromechanikom. 

   
© 2005-2015 HQ Service