Wtryskiwacze to słaby punkt wielu nowoczesnych diesli. Ich wymiana kosztuje krocie, na szczęście często wystarczy naprawa. Nowoczesne diesle zapewniają przyjemność z jazdy przy stosunkowo niskim zużyciu paliwa. Tyle że zaoszczędzone w ten sposób środki finansowe lepiej odłożyć na „czarną godzinę”. Słabych punktów w nowoczesnym dieslu jest wiele, a każda naprawa będzie bardzo kosztowna. Do stałego repertuaru usterek należą niesprawne turbosprężarki, systemy EGR, filtry cząstek stałych, pompy wysokiego ciśnienia oraz wtryskiwacze. Wielu właścicieli przeżywa lekki zawał, na wieść, ile może kosztować wymiana poszczególnych części systemów tak świetnie prezentujących się w katalogu reklamowym producenta. W ASO np. za komplet nowych wtryskiwaczy zapłacimy od kilku do kilkunastu tysięcy złotych.
 
Z uwagi na wiele pytań, mitów i kontrowersji, które budzi regeneracja wtryskiwaczy Common Rail wyjaśniamy:

Wtryski BOSCH – najbardziej popularne wtryskiwacze. Regeneracja nie stanowi problemu z uwagi na pełen dostęp części zamiennych.

Wtryski DELPHI – częściowo ograniczony dostęp do części zamiennych powoduje, iż czasem regeneracje tego typu wtrysków, sprawia poważne trudności. Jednak w większości przypadków wtrysk jest całkowicie odnawialny.  

Wtryski DENSO - z uwagi na brak części zamiennych (polityka producenta) nie można regenerować na zasadzie wymiany części na nowe. Można tylko naprawić wtrysk o ile obróbka uszkodzonego elementu pozwala na kompensację go innym regulatorem, a i tak jest to trudne. Z tego też powodu cena za naprawę jest przeważnie wyższa niż za regeneracje innych wtryskiwaczy. Należy też mieć świadomość, że w przypadku mocno uszkodzonego wtrysku praktycznie nie ma możliwości, na dzień dzisiejszy nawet na naprawę.
  
Wtryski PIEZO – w przypadku wtrysków tego typu nasz firma na dzień dzisiejszy nie potrafi ich regenerować. Możemy jedynie przetestować i określić stopień zużycia. W celu poprawy ich możliwości proponujemy jedynie czyszczenie potwierdzone końcowym pomiarem – testem.
Zwykle jednak na samych wtryskiwaczach wcale się nie kończy. Często konieczna jest również wymiana pompy wtryskowej bądź regeneracja, czyszczenie zbiornika paliwa oraz pozostałych elementów układu zasilania.
Najczęściej jedna z przyczyn zniszczenia wtryskiwaczy to łuszczenie się  metalu, z którego wykonano elementy pompy wtryskowej. Powstające w wyniku tego opiłki rozprowadzane są po całym układzie zasilania i niszczą również wtryski. Nie rzadko winni są również właściciele pojazdu, którzy w ramach oszczędności łatwo ulegają namową mniej doświadczonych mechaników i pozwalają założyć sobie tanie filtry. Wtedy oszczędność 50zł może zamienić się na stratę w wysokości 3 tys. zł.
Dodatkowo jeżeli mechanik skoncentruje się jedynie na usunięciu skutków awarii, czyli wymieni lub naprawi tylko zniszczone wtryskiwacze, a nie usunie przyczyn problemu, to najpóźniej po kilku dniach lub miesiącach naprawę trzeba będzie powtórzyć. Takie usterki zdarzają się również w autach, które są jeszcze na gwarancji. Nie znaczy to, że za naprawę nie zapłaci właściciel samochodu – w takich sytuacjach serwisy zwykle twierdzą, że winny awarii był sam użytkownik, który prawdopodobnie tankował nieodpowiednie paliwo. Można w pewien sposób przedłużyć żywotność naszych wtrysków stosując oryginalne filtry i dokonując raz do roku czyszczenia układu paliwowego. Więcej o czyszczeniu wtrysków przeczytacie Państwo na stronie: profesjonalne czyszczenie układów wtryskowych benzynowych i Diesla 
 
Uszkodzenia wtryskiwaczy objawiają się zwykle:
- zapalaniem się kontrolki „check engine”
- spadkiem osiągów i problemami z wchodzeniem silnika na wyższe obroty
- przedostawaniem się znacznych ilości paliwa do oleju silnikowego
- dymieniem
- zwiększonym zużyciem paliwa
- metalicznym odgłosem pracy silnika
- problemami z rozruchem

Ignorowanie takich objawów grozi tym, że w najlepszym przypadku auto w końcu po prostu nie da się uruchomić. W gorszych przypadkach może się to skończyć np. wypaleniem tłoków, zatarciem silnika lub turbosprężarki, zapchaniem filtrów cząstek stałych czy zniszczeniem pompy wtryskowej. Z kolei do naprawy wtryskiwaczy wymagane jest użycie profesjonalnego sprzętu. Zabiegi „naprawo-podobne” wykonywane przez nieprzygotowanych do tego mechaników, bez odpowiedniego sprzętu do kalibracji mogą tylko pogłębić problemy i narazić klienta na dodatkowe wydatki.
 
Zalety regeneracji w HQ SERVICE
 
  1. Cena regeneracji to ok. 300zł za sztukę (koszty nowych wtryskiwaczy zaczynają się od 800zł/szt)
  2. Wtryski są testowane bezpośrednio przed zamontowaniem w silniku na profesjonalnym stole probierczym. Dzięki temu można uniknąć problemów związanych z zainstalowaniem wadliwej części. 
  3. Podczas naprawy możemy wychwycić przyczyny, które doprowadziły do awarii wtryskiwacza – np. opiłki zacierającej się pompy wtryskowej.Im nowsza konstrukcja silnika, tym droższe są naprawy układu wtryskowego. W starszych autach bardzo często naprawa wtryskiwacza ogranicza się do dokładnego czyszczenia i wymiany rozpylacza. Koszt za sztukę nie przekraczał zwykle 100zł. W przypadku nowych modeli z układem zasilania typu common rail lub z pompowtryskiwaczami naprawa jest bardziej skomplikowana, a przez to również trzy-cztery razy droższa. Trudno się temu dziwić, bo mimo niewielkich rozmiarów nowoczesny wtryskiwacz składa się z kilkudziesięciu niezwykle precyzyjnie wykonanych elementów – a do weryfikacji ich stanu potrzebne są niestety drogie i specjalistyczne urządzenia. 
   
© 2005-2015 HQ Service