Wymieniać czy nie wymieniać? To często zadawane pytanie, a odpowiedzi zapewne usłyszeliście państwo różne.
Bez względu na wcześniej zasłyszane wiadomości, proszę zapamiętać, że mimo wszystko olej należy wymieniać. Dlaczego? Otóż skrzynia automatyczna jak wiele innych układów mechanicznych musi być smarowana. W przypadku automatu olej posiada też dodatkową funkcję związaną ze sterowaniem skrzyni. Tak czy inaczej jest bardzo ważny. Obecnie produkowane skrzynie zaprojektowane są w taki sposób, że mechanizmy się ścierają i zużywają, tym samym pozostawiają po sobie tzw. opiłki. Część ich zostanie wyłapana przez filtr i magnes, część krążyć będzie w obiegu uszkadzając np. układ sterowania. Profilaktyczna wymiana oleju oczyszcza układ z opiłków i niewątpliwie przedłuża życie skrzyni. Zapewne ci z państwa, którzy drążyli temat wymiany oleju w skrzyni automatycznej zetknęli się z kolejnymi pojęciami i kolejnym dylematem: wymiana statyczna czy dynamiczna? Cóż odpowiedź na to pytanie jest dość prosta, najlepiej zastosować obie metody. Jednak jest to dość kosztowne i może nie tak potrzebne. Bez względu jednak na to jaką metodę państwo wybiorą to i tak będzie lepsza, niż bierne czekanie na awarie skrzyni.

Statyczna wymiana oleju


Metoda ta polega na spuszczeniu oleju ze skrzyni, demontażu miski olejowej, wymianie filtra. Ważne by przy tej operacji dokładnie umyć miskę, oczyścić magnesy itp. Czysty układ należy ponownie zamontować, wymieniając też uszczelkę pod miską. Teraz można przystąpić do uzupełnienia oleju. Słowo uzupełnienie nie padło tu przypadkiem, gdyż w systemie wymiany statycznej nie możemy usunąć całego oleju z układu. Tak jak to widać na powyższym rysunku, nowy olej (kolor zielony) obejmuje zaledwie 40 – 60% całkowitego stanu oleju w układzie. To właściwie jedyny i największy minus tej metody.

Dynamiczna wymiana oleju


Czy za tym lepsza jest wymiana dynamiczna oleju?  Otóż, niestety nie. Pomimo, że wygląda bardzo profesjonalnie (do tej metody używa się urządzenia przetłaczającego olej) i w jej przypadku mamy możliwość wymiany całego oleju jaki znajduje się w układzie to jednak nie otwieramy miski i nie wymieniamy filtra z wszystkimi konsekwencjami. 

Koszty obu metod są bardzo podobne, gdyż cena filtra i uszczelki oraz wyższej robocizny przy wymianie statycznej, kompensuje większa ilość oleju w przypadku metody dynamicznej.

W naszym serwisie stosujemy oczywiście obie metody w zależności od państwa życzenia. Polecamy również płukanie sterowników hydraulicznych bez demontażu. To bardzo ciekawa propozycja szczególnie dla tych z państwa, których skrzynia ma sporadyczne problemy z ciśnieniem w układzie. Jest to właściwie jedyna alternatywa przed kosztowną naprawą.

Patryk Nowakowski – HQ SERVICE

   
© 2005-2015 HQ Service