Zainteresowanie montażem instalacji gazowych do aut rośnie wraz z cenami benzyny. Nieprawidłowo przeprowadzony montaż może jednak przynieść więcej strat niż oszczędności. Jeśli zatem trafili Państwo na tę stronę zastanawiając się nad montażem instalacji LPG, postaramy się przybliżyć trochę ten temat i odpowiedzieć na być może nurtujące was pytania. W poniższym artykule przedstawimy problemy związane z montażem i zwrócimy uwagę na ważne elementy systemu LPG starając się je Państwu nieco przybliżyć.  
Największym elementem instalacji LPG jest zbiornik na gaz montowany w bagażniku, pod podwoziem lub we wnęce przeznaczonej na koło zapasowe. Ważne, aby mechanik wiercił jak najmniej otworów i żeby zabezpieczył środkiem antykorozyjnym wszystkie miejsca, w których trzeba było uszkodzić powłokę. Kolejny element to parownik. Mechanik montując parownik do układu chłodzenia musi zwrócić uwagę by nie umieści go za wysoko (układ chłodzenia będzie się zapowietrzać). Objawy to zbyt wysoka temperatura silnika podczas pracy a przecież wskaźnik temperatury powinien zachowywać się po przeróbce tak samo jak przed nią. Następny ważny element to oczywiście wtryskiwacze gazu.  Do ich montażu konieczne jest wywiercenie otworów w kolektorze ssącym. Najlepiej byłoby wyjąć kolektor i zrobić to starannie na stole, aby żadne opiłki nie wpadły do silnika. Często niestety robi się to bez wyjmowania kolektora dlatego ważne jest by przy wyborze warsztatu nie kierować się tylko ceną. Z tego samego względu niektóre warsztaty montują tanie, prymitywne wtryskiwacze elektromagnetyczne. Ostatnim i najważniejszym elementem jest sterownik instalacji gazowej. Prawidłowa konfiguracja tego urządzenia odpowiada za bezproblemową eksploatację. Należy zdawać sobie sprawę z tego, że silnik inaczej pracuje na benzynie a inaczej na gazie. Jeśli konfiguracja nie zostanie przeprowadzona w sposób prawidłowy może to prowadzić nawet do poważnych awarii łącznie z uszkodzeniem silnika. Sterownik LPG pobiera dane z czujników samochodu a to oznacza że tworzy się kolejny obszar do powstania uszkodzeń na skutek złego montażu.

 

Przed decyzją o zamontowaniu gazu, prosimy o kontakt z naszym serwisem. Jest to o tyle ważne, iż nie w każdym samochodzie można założyć gaz. Czasami jest to nieekonomiczne, czasami niebezpieczne a czasami po prostu bez sensu. Serwisy takie jak nasz, zdające sobie sprawę z nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych silników czasami odmówią montażu instalacji gazowej podając powody takiej decyzji. A powodów może być wiele: nieprzystosowane do gazu głowice, multipleksowe instalacje elektryczne, wtryski FSI itp.    
 
Samochody, które sprawiają największe problemy instalatorom LPG:
 
- OPEL ASTRA III 1.6 – mało odporna głowica, nieprzystosowana do instalacji LPG
- SUBARU IMPREZA STI – konieczny demontaż silnika do regulacji luzu zaworowego
- MAZDA RX8 – silnik Wankla wymaga dużego doświadczenia i czasu przy programowaniu instalacji, gdyż jest szczególnie wrażliwy na wahania składu mieszanki.
- FORD FOCUS 1.6 - materiał z którego wykonano głowice i tłoki nie jest przystosowany do gazu i bardzo nie toleruje ubogiej mieszanki
- BMW M3 E46 – duży pobór gazu wymaga bardzo stabilnego reduktora o dużej wydajności (lub dwóch), oraz bardzo szybkich wtryskiwaczy
- PORSCHE CAYENNE TURBO – skomplikowany układ chłodzenia sprawia spore trudności w ogrzaniu reduktora.
- VOLVO V70R/S60R – wymaga dużego doświadczenia i czasu przy programowaniu instalacji, bardzo trudny algorytm ciśnienia paliwa
- SUBARU FORESTER – konieczny demontaż silnika do regulacji luzu zaworowego
- VOLKSWAGEN VR6/W12 – konieczność specyficznego montażu dysz gazowych, wymagane stabilne reduktory, szybkie dysze itp
   
© 2005-2015 HQ Service