HQ SERVICE
ul. Gębarzewska 20
62-200 Gniezno

E-MAIL
auto@hq.gniezno.pl

Sekretariat/ księgowość 

tel. 61-4256255
tel. 530-280-317
 
Naprawa skrzyń automatycznych
tel. 530-189-131 - Damian Teodor
 
 

 

   

Skrzynia Multitronic została wprowadzona przez firmę Audi w 1999 roku i należy do grupy skrzyń CVT (Continously Variable Transmission) Sam system CVT znany jest jednak już od ponad pół wieku. Pomiędzy silnikiem a skrzynią Multitronic, w przeciwieństwie do typowych automatów, nie stosuje się sprzęgieł hydrokinetycznych. Moment obrotowy przenoszony jest z wykorzystaniem dwóch mokrych sprzęgieł ciernych, z których jedno służy do jazdy w przód, a drugie do cofania. Oba sprzęgła są sterowane hydraulicznie, a wartość ciśnienia płynu użytego do ich włączania i rozłączania oblicza sterownik.
Hydrauliczne sterowanie sprzęgieł przez bardzo precyzyjną regulację ciśnienia płynu roboczego pozwala na uzyskiwanie „efektu pełzania”, czyli bardzo wolnego ruchu pojazdu (bez użycia pedału przyspieszenia) podczas manewrowania nim w trakcie parkowania.
W samej skrzyni moment obrotowy przenoszony jest z wału sprzęgłowego poprzez przekładnię planetarną na pierwszą bieżnę łańcucha, skąd za pośrednictwem łańcucha przekazywany jest na drugą bieżnię osadzoną na wale połączonym z przekładnią główną i mechanizmem różnicowym. Łańcuch składa się z zespołu równoległych ogniw, tworzących w sumie obwód zamknięty. Przeniesienie napędu przez łańcuch realizowane jest na zasadzie tarcia, poprzez zakleszczanie się ogniw łańcucha pomiędzy wewnętrznymi powierzchniami tarcz stożkowych obu bieżni.
Wzrost ciśnienia w cylindrze siłownika hydraulicznego, powoduje zbliżenie się tarcz do siebie. Skutkiem tego łańcuch wypierany jest w stronę ich obwodu. Tym samym zwiększa się średnica koła pasowego. Zmniejszenie ciśnienia w siłowniku daje oczywiście efekt odwrotny.
 

Najmniejszy stopień całkowitego przełożenia, czyli najwyższy bieg i maksymalną prędkość jazdy osiąga się wówczas, gdy łańcuch przekazuje napęd z koła największego na najmniejsze. Biegowi najniższemu (używanemu do ruszania), czyli najsilniejszemu, odpowiada odwrotne ustawienie obu ruchomych bieżni. Siłowniki muszą zapewniać nie tylko realizację pełnego zakresu zmiany przełożeń, lecz także optymalne napięcie łańcucha, by mógł on pracować bez nadmiernych poślizgów. Siła docisku łańcucha do tarcz musi być zawsze adekwatna do wartości przenoszonego w danej chwili momentu obrotowego, mierzonego odpowiednim czujnikiem na wale wejściowym.
Do wytwarzania ciśnienia w całym hydraulicznym układzie sterującym służy pompa napędzana przez wał wejściowy przekładni. Ciśnienie w poszczególnych siłownikach dozowane jest przez elektronicznie sterowany zespół elektrozaworów. Sygnały do zarządzającego nim procesora przesyłane są z czujników: docisku tarcz stożkowych, docisku tarcz sprzęgieł, prędkości obrotowej wału wejściowego, prędkości obrotowej wału wyjściowego, położenia dźwigni wyboru trybu pracy przekładni. Naprawa skrzyni Multitronic, zazwyczaj wiąże się z bardzo dużymi kosztami.

Mechatronik samochodowy jest odpowiednikiem europejskiego zawodu “Car Mechatronic” i niemieckiego “KFZ-Mechatroniker”. Nowoczesne samochody wymagają nowoczesnych mechaników i takim właśnie jest mechatronik. Wyposażony w odpowiednie narzędzia diagnostyczne oraz wiedzę z zakresu działania wszystkich systemów samochodowych stanowi elitę branży mechanicznej, kwintesencję zawodu mechanika.   

Pojęcie mechatronika jest składową 4 podstawowych dziedzin:

- mechanika,

- elektronika,

- sterowanie,

- informatyka (komputery).

Za tym mechatronik powinien dorównywać wiedzą dobremu diagnoście i posiadać umiejętności mechanika, elektromechanika oraz elektronika. Nie mogą mu być obce układy sterujące i komputery oraz sieci informatyczne zainstalowane w nowoczesnych pojazdach. Prawdziwy super-mechanik. W przeciwieństwie do diagnosty czy elektronika potrafi samodzielnie zdiagnozować, odnaleźć i wymontować uszkodzony układ, tym samym naprawić pojazd. To tyle przynajmniej w teorii a tak naprawdę jak w każdym przypadku wszystko zależy od człowieka :)

Generalnie nie zależnie od tego, czy jest się mechanikiem czy mechatronikiem, lekarzem czy chirurgiem to bez ciągłego pogłębiania własnej wiedzy, bez śledzenia najnowszych publikacji naukowych, ciężko jest być dobrym fachowcem w swojej dziedzinie. 

Mechanik samochodowy jest to osoba, która naprawia i wykonuje przeglądy samochodów. Rozwijająca się branża motoryzacyjna stawia obecnie przed mechanikami coraz to nowsze i trudniejsze wyzwania. Dziś nie wystarczy już opanować prostych czynności serwisowych typu: wymiana rozrządu, klocków hamulcowych czy elementów zawieszenia by móc nazwać się mechanikiem. Nie wystarczy też logiczne myślenie by opanować i rozwiązać każdy problem. Producenci samochodów tak skutecznie starają się skomplikować nowe pojazdy, aby bez specjalnych serwisowych (często tajnych) instrukcji nie było możliwości obsługi pojazdu. Praca mechanika wymaga zatem ciągłej nauki, poznawania nowych modeli, rozwiązań i technologii. Trzeba nadążać za nowoczesnymi technologiami, bo większość pojazdów zaopatrzona jest dziś w skomplikowane elektroniczne i komputerowe układy. Tak więc obraz mechanika jako „speca od samochodów”, który jest w stanie naprawić, każdą usterkę w aucie przy użyciu podstawowych narzędzi coraz bardziej odchodzi do przeszłości. Z tego samego powodu tworzą się specjalizację, gdyż jak wiadomo trudno znać się na wszystkim. Podział występuje głównie ze względu na markę lub rodzaj pojazdów: osobowe, ciężarowe, rolnicze itp. Jednak także z uwagi na obsługę konkretnych elementów np. pomp wtryskowych, skrzyń automatycznych itp.

Praktycznie każdy mechanik powinien posiadać umiejętności z zakresu regulacji układów mechanicznych zastosowanych w pojazdach.  Toteż mechanik musi posiadać dogłębną znajomość budowy i zasady działania wszystkich zespołów i układów pojazdu, zwłaszcza w obrębie obsługiwanej marki lub typu pojazdu. Podstawową kwestią jest tu znajomość i zrozumienie działania silnika spalinowego oraz zjawisk zachodzących podczas spalania mieszanki paliwowej.  Po za gruntowną wiedzą, istotną cechą w tym zawodzie jest zdolność koncentracji uwagi, która pozwala na znalezienie usterki, a także spostrzegawczość i zdolność logicznego myślenia. Poza tym, osoba taka powinna cechować się cierpliwością, dokładnością oraz dobrą koordynacją wzrokowo - ruchową, dużą siłą fizyczną i dobrą sprawnością manualną oraz dobrym wzrokiem, słuchem i węchem - prawie jak komandos J  Alergia na substancje chemiczne, tj. oleje, smary, paliwa itp. i wada wzroku, której nie ma możliwości skorygować okularami oraz zaburzenia koordynacji ruchowej – praktycznie dyskwalifikują kandydata do wykonywania tego zawodu.
Spadek cen na części zamienne, łatwość ich pozyskania oraz polityka producentów aut a także przepisy z zakresu bezpieczeństwa  sprawiają, iż mechanik coraz rzadziej naprawia czy też dorabia części (używając sprzętu do obróbki, skrawanie, spawanie itp.) Można powiedzieć,  że dziś jest bardziej serwisantem niż mechanikiem. Częściej dokonuje wymiany uszkodzonych części na nowe niż je samodzielnie reperuje.  To już częściej wykorzystuje te metody  do tworzenia własnych narzędzi specjalistycznych, gdy te są niedostępne lub zastrzeżone  tylko dla autoryzowanych serwisów :)   

Czy za tym dalszy rozwój motoryzacji sprawi, że mechanik stanie się zawodem martwym? Myślę, że tak źle nie będzie, przynajmniej w ciągu najbliższych kilkunastu lat. Później, no cóż nie wyobrażam sobie mechanika w czystej formie. Już dziś większość mechaników wychodzi po za ramy swojego zawodu i częściej interesuje się elektryką a nawet elektroniką.

   
© 2005-2015 HQ Service